Verkoop bonen stijgt sterk

Peulvruchten lijken hun stoffige imago afgeschud te hebben. Het segment peulvruchten in Nederlandse supermarkten groeit, met maar liefst 15 procent. A-merk fabrikanten als Hak en Bonduelle merken de grootste groei.

Dat meldt Levensmiddelenkrant. Dat 2016 door de FAO is uitgeroepen tot Jaar van de Boon en dat peulvruchten zijn opgenomen in de Schijf van Vijf zijn ongetwijfeld mede verantwoordelijk voor de groei.

Daarnaast ruimen retailers steeds meer ruimte in voor peulvruchten en komen ze zelf ook met nieuwe producten in dit segment, zegt retaildeskundige Erik Hemmes. Daardoor neemt de verkoop in het hele segment toe.

Hak en Bonduelle

Het totale peulvruchtensegment groeit met ruim 7 miljoen euro in omzet. De A-merken Hak en Bonduelle waren verantwoordelijk voor bijna driekwart van deze groei. Hak leverde met een omzetstijging van maar liefst 3,1 miljoen euro absoluut gezien de grootste bijdrage.

De conservenfabrikant gelooft ook sterk in conserven. Zo startte Hak vorig jaar de campagne ‘Bonen erbij’ gestart met Herman den Blijker. De campagne ‘Hoe Hak van Nederlanders bonen(vr)eters maakt’ won afgelopen week nog de zilveren Effie, als een van de meest effectieve reclamecampagnes.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Meer over
Lees ook
Consumentenbond: Vleesvervangers steeds gezonder èn lekkerder

Consumentenbond: Vleesvervangers steeds gezonder èn lekkerder

Vegetarische burgers bevatten regelmatig net zoveel eiwit en ijzer als vlees, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Ook qua smaak doen vleesvervangers het steeds beter: een kwart van de proevers vindt een maaltijd met een vleesvervanger zelfs lekkerder dan die met vlees. De Consumentenbond onderzocht 36 vegetarische burgers op eiwit-, ijzer-...

HAK test teelt kidneybonen op Nederlandse grond

HAK test teelt kidneybonen op Nederlandse grond

Groentefabrikant HAK oogstte begin oktober kidneybonen op Nederlandse grond. De exotische bonensoort, die vooral in Noord-Amerika wordt geteeld en geoogst, blijkt ook goed te groeien in Zeeuws-Vlaanderen. De proef maakt onderdeel uit van een reeks testen die de groentefabrikant uitvoert met de teelt van exotische bonensoorten in Nederland. Op deze manier...

‘Blije Boon’ start om bonen te promoten

Het Nationaal Comité Bonen start in januari de campagne ‘Blije Boon’, om de goede eigenschappen van bonen onder de aandacht te brengen. 2016 is door de FAO uitgeroepen tot Internationaal Jaar van de Boon, mede vanwege de voedingswaarde en duurzame eigenschappen ervan. Bonen zijn tevens belangrijk als onderdeel van een duurzame voedselproductie voor de toekomst. In 32 landen, waaronder in Nederland, zullen Nationale Bonen Comités bonen op de kaart zetten. Het Nederlandse comité (Nationaal Comité Bonen) is een samenwerking van de Bruine Bonen Bende, bonenfabrikanten en de retail. Te weinig gegeten...