Verkoop bonen stijgt sterk

8 november 2016

Peulvruchten lijken hun stoffige imago afgeschud te hebben. Het segment peulvruchten in Nederlandse supermarkten groeit, met maar liefst 15 procent. A-merk fabrikanten als Hak en Bonduelle merken de grootste groei.

Dat meldt Levensmiddelenkrant. Dat 2016 door de FAO is uitgeroepen tot Jaar van de Boon en dat peulvruchten zijn opgenomen in de Schijf van Vijf zijn ongetwijfeld mede verantwoordelijk voor de groei.

Daarnaast ruimen retailers steeds meer ruimte in voor peulvruchten en komen ze zelf ook met nieuwe producten in dit segment, zegt retaildeskundige Erik Hemmes. Daardoor neemt de verkoop in het hele segment toe.

Hak en Bonduelle

Het totale peulvruchtensegment groeit met ruim 7 miljoen euro in omzet. De A-merken Hak en Bonduelle waren verantwoordelijk voor bijna driekwart van deze groei. Hak leverde met een omzetstijging van maar liefst 3,1 miljoen euro absoluut gezien de grootste bijdrage.

De conservenfabrikant gelooft ook sterk in conserven. Zo startte Hak vorig jaar de campagne ‘Bonen erbij’ gestart met Herman den Blijker. De campagne ‘Hoe Hak van Nederlanders bonen(vr)eters maakt’ won afgelopen week nog de zilveren Effie, als een van de meest effectieve reclamecampagnes.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?