Verkoop vleesvervangers in supermarkt neemt toe

Plantaardige hotdog moving mountains_pB

Foto: Plantaardige hotdog Moving Mountains

De trend is al een tijdje gaande. Consumenten kiezen er voor om minder vlees te eten. Uit cijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt dat sinds 2017 de verkoop van vleesvervangers in de supermarkt met 51 procent is toegenomen. Dat meldt de NOS

Ook zou er minder vlees worden verkocht. Uit de cijfers van IRI blijkt volgens de NOS ook dat de verkoop van rund-, varkens-, en wildvlees in de supermarkt met 9 procent daalde. De verkoop van kip groeide nog wel met 2 procent. Maar ook deze verkoop lijkt af te nemen. De eerste helft van 2019 daalde de verkoop met 0,4 procent. 

Bij de grootste supermarkten in Nederland, Albert Heijn en Jumbo, is het aanbod van vleesvervangers ook groter geworden. Bij Albert Heijn heeft 100 verschillende vegetarische opties (een groei van 33 procent). Bij de Jumbo liggen 200 vegetarische producten in het schap. 

De omslag naar vleesvervangers is ook zichtbaar bij grote vleesvervangers. Zandbergen World’s Finest Meat vertegenwoordigt Beyond Meat in Europa. En de twee bedrijven bouwen samen een nieuwe productielocatie in Zoeterwoude. Vion, een van de grootste vleesverwerkers van Europa, maakt in Duitsland vegetarische producten voor de horeca en overweegt om ook vleesvervangers op de Nederlandse markt te brengen. Zwanenberg Food Group maakte in september 2017 bekend dat het bedrijf op termijn 50 procent van de omzet uit niet-vleesproducten wil halen. En Jan Zandbergen is de exclusieve leverancier van de plantaardige burger van Moving Mountains Foods in Europa.

De NOS spreekt met Roy Bolscher van het familiebedrijf Bolscher meer dan Vlees uit Enschede. "Het liefst zou ik nog tien jaar doorgaan met alleen traditioneel vlees", zegt hij. "Maar in alleen vlees zie ik geen toekomst meer." Dus zette hij dit jaar een vegetarische productielijn op. Binnen 10 jaar moeten deze producten een kwart van de omzet vormen. Ook is Bolscher bezig met hybride vleesproducten, producten die deels uit vlees en deels uit groenten en/of paddenstoelen bestaan.

Lees ook:

CBS kan daling vleesconsumptie niet bevestigen (19 augustus 2019)

 

Lees ook
Vion zet in op duurzaamheid

Vion zet in op duurzaamheid

In 2019 zette Vion met de strategie 'Building Balanced Chains' succesvol in op duurzaamheid. Daarnaast was 2019 in financiële zin een goed jaar, met goede marges in Europa en een toegenomen vraag in Azië. Dat staat in het jaarverslag van het bedrijf. In 2020 gaat Vion door met de 'Building Balanced Chains'-strategie, maar het bedrijf voorziet grote...

Flexitarisme volgens Wageningen: een keertje nep en dan weer voluit aan het vlees

Flexitarisme volgens Wageningen: een keertje nep en dan weer voluit aan het vlees

Het was vorig jaar een moment van grote verwarring. Op gezag van een onderzoeksbureau stak de NOS de vlag uit: de markt voor nepvlees was zo booming dat vlees nu toch echt op zijn retour leek. Foodlog ontzenuwde dat nieuws: de vleesconsumptie daalt niet. Later was die versie van de waarheid ook te horen vanuit Wageningen.

Moving Mountains zoekt honderd vleeseters

Moving Mountains zoekt honderd vleeseters

Moving Mountains, producent van vleesvervangers, zoekt honderd vleeseters om hun producten te testen. Het bedrijf wil op deze manier de vleeseters van de smaak en textuur van hun product overtuigen.