Verkoop vleesvervangers in supermarkt neemt toe

Plantaardige hotdog moving mountains_pB

Foto: Plantaardige hotdog Moving Mountains

De trend is al een tijdje gaande. Consumenten kiezen er voor om minder vlees te eten. Uit cijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt dat sinds 2017 de verkoop van vleesvervangers in de supermarkt met 51 procent is toegenomen. Dat meldt de NOS

Ook zou er minder vlees worden verkocht. Uit de cijfers van IRI blijkt volgens de NOS ook dat de verkoop van rund-, varkens-, en wildvlees in de supermarkt met 9 procent daalde. De verkoop van kip groeide nog wel met 2 procent. Maar ook deze verkoop lijkt af te nemen. De eerste helft van 2019 daalde de verkoop met 0,4 procent. 

Bij de grootste supermarkten in Nederland, Albert Heijn en Jumbo, is het aanbod van vleesvervangers ook groter geworden. Bij Albert Heijn heeft 100 verschillende vegetarische opties (een groei van 33 procent). Bij de Jumbo liggen 200 vegetarische producten in het schap. 

De omslag naar vleesvervangers is ook zichtbaar bij grote vleesvervangers. Zandbergen World’s Finest Meat vertegenwoordigt Beyond Meat in Europa. En de twee bedrijven bouwen samen een nieuwe productielocatie in Zoeterwoude. Vion, een van de grootste vleesverwerkers van Europa, maakt in Duitsland vegetarische producten voor de horeca en overweegt om ook vleesvervangers op de Nederlandse markt te brengen. Zwanenberg Food Group maakte in september 2017 bekend dat het bedrijf op termijn 50 procent van de omzet uit niet-vleesproducten wil halen. En Jan Zandbergen is de exclusieve leverancier van de plantaardige burger van Moving Mountains Foods in Europa.

De NOS spreekt met Roy Bolscher van het familiebedrijf Bolscher meer dan Vlees uit Enschede. "Het liefst zou ik nog tien jaar doorgaan met alleen traditioneel vlees", zegt hij. "Maar in alleen vlees zie ik geen toekomst meer." Dus zette hij dit jaar een vegetarische productielijn op. Binnen 10 jaar moeten deze producten een kwart van de omzet vormen. Ook is Bolscher bezig met hybride vleesproducten, producten die deels uit vlees en deels uit groenten en/of paddenstoelen bestaan.

Lees ook:

CBS kan daling vleesconsumptie niet bevestigen (19 augustus 2019)

 

Lees ook
Vrieshuizen nog steeds vol friet en vlees

Vrieshuizen nog steeds vol friet en vlees

De koel- en vrieshuizen in Nederland liggen nog altijd vol met vooral frites en vlees. Dat signaleert de Rabobank. De bank verwacht niet dat dit snel zal afnemen.

Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Sinds 1987 verzorgt de coöperatie Bon Vivant de in‐ en verkoop van scharrel‐ en biologisch vlees in Nederland. De coöperatie gaat nu verder onder leiding van Henk en Bart Schellekens. Zij willen de consument het meest diervriendelijke, gezondste en kwalitatief beste vlees van Nederlandse bodem bieden.

Webinar over vlees- en visvervangers op basis van algen en zeewier

Webinar over vlees- en visvervangers op basis van algen en zeewier

De populariteit van plantaardige vlees- en visvervangers neemt toe. Daarom organiseert de European Algae Biomass Association (EABA) een serie webinars waar verschillende producenten van vlees- en visvervangers op basis van zeewier en algen aan het woord komen.