Verpakkingsprimeur voor Nestlé: repen in papier

yes-snack-nestle

Nestlé heeft aangekondigd dat de YES! fruit- en notenrepen voortaan verpakt zullen worden in recyclebare papieren wikkels. Dankzij een nieuwe techniek is Nestlé erin geslaagd hun snelle flow wrap-productielijnen zo aan te passen dat ze met papieren wikkels kunnen werken.

De nieuwe wikkel is gemaakt van papier met een coating die met het oud papier gerecycled kan worden. Het papier draagt het FSC-keurmerk en komt dus van duurzame bronnen. Volgens Nestlé blijft de houdbaarheid met de nieuwe wikkel gelijk.

Voorzichtige flow wrap

Het is voor het eerst dat papieren wikkels worden gebruikt in een flow wrap-lijn voor snackrepen. Tot nu toe waren die alleen geschikt voor laminaten en folies. Het Nestlé R&D-centrum in New York (gericht op zoetwaren) is het afgelopen jaar met deze ontwikkeling bezig geweest. De uitdaging lag vooral in de kwetsbaarheid van de papieren wikkel, die door de machines wat voorzichtiger moet worden behandeld dan de stevigere plastic materialen.

Minder plastic

Net als flink wat andere foodmultinationals heeft Nestlé doelstellingen geformuleerd voor hun verpakkingen. In 2025 wil het bedrijf dat alle verpakkingen recyclebaar of herbruikbaar zijn. Ook krijgt plastic een steeds slechter imago. De nieuwe verpakkingstechniek sluit daar uitstekend bij aan, en de kans is groot dat we nog meer papieren wikkels gaan zien.

Lees ook
Trends in verpakkingsontwerp: ontwerpen met oog op online verkoop

Trends in verpakkingsontwerp: ontwerpen met oog op online verkoop

Een verpakking is allang niet meer slechts een functioneel omhulsel van een product. Consumenten proeven met hun ogen, dus het is zaak eruit te springen in het schap én online. Hoe doe je dat in deze tijd?  Een verpakking ontwerpen is een samenspel tussen de bescherming van het product, distributiegemak, kosten, duurzaamheid en aandacht...

Smart packaging: heden en toekomst

Smart packaging: heden en toekomst

Als er een algemeen buzzword is dat de verpakkingswereld bezighoudt, dan is het ‘smart packaging’. De verpakking wordt digitaal, en gaat communiceren met alle systemen in de logistieke keten én met de smartphone van de consument. We bekijken de trends en ontwikkelingen, van warmtesensors tot augmented reality. In de toekomst zullen...

Verpakkingsbeurs Empack verplaatst naar juni vanwege corona

Verpakkingsbeurs Empack verplaatst naar juni vanwege corona

De komende editie van verpakkingsbeurs Empack wordt vanwege het coronavirus verplaatst naar 23, 24 en 25 juni 2020 in Jaarbeurs Utrecht. Aanvankelijk zou de beurs plaatsvinden op 31 maart, 1 en 2 april 2020. De overheid kondigde op donderdag 12 maart nieuwe maatregelen aan. Alle evenementen met 100 bezoekers of meer worden tot en met 31 maart afgelast.