Verpakkingsvrije winkel Groningen sluit

17 juni 2016

De eerste verpakkingsvrije winkel in Nederland, Opgeweckt Noord in Groningen, sluit nu ook de deuren. Eerder dit jaar ging de verpakkingsvrije super in Utrecht al dicht. In Groningen was vooraf iedereen heel enthousiast, maar het aantal klanten bleef tegenvallen. Dat maakt dat Opgeweckt Noord na nog geen 14 maanden stopt.

“Als het erop aankomt lopen de meeste mensen een paar honderd meter door naar Albert Heijn”, zegt een teleurgestelde Tonny Straatman van het concept, in de Volkskrant.

De klandizie, veelal jonge vrouwen, nam wel toe, maar niet genoeg. Het pand op een goede, maar dure locatie bleek een te grote kostenpost. De winkel sluit per 1 juli.

Tegen verspilling

Opgeweckt Noord was een biologische, regionale en verpakkingsvrije winkel, dat mede door crowdfunding werd opgezet door Straatman en Dorothea Piek.

De producten werden zo veel mogelijk verkocht vanuit dispensers, vaten en kisten. Klanten konden de producten kopen door hun van huis meegebrachte verpakkingen te vullen, in de hoeveelheid die ze zelf wilden. Dit om afval en verspilling tegen te gaan.

Door assortiment? Prijs?

Dat Opgeweckt Noord stopt, komt vooral doordat het gewenste klantenaantal uitbleef. Aan het assortiment heeft het niet gelegen, stelt Straatman. En dat biologisch eten duur is, is volgens hem vooral beeldvorming. “Misschien hadden we alles wel twee keer zo duur moeten maken om voor de helft van de prijs te verkopen”, verzucht hij

De initiatiefnemers hoopten dat de komst van de Primark extra bezoekers zou trekken, maar dat bleek toch niet de doelgroep te zijn. En bovendien bleven vaste klanten vaker weg, vanwege de toegenomen drukte in het winkelgebied.

Bag & Buy Utrecht

De verpakkingsvrije supermarkt in Utrecht, Bag & Buy, ging in februari failliet, amper vijf maanden na de opening. Via crowdfunding werd het benodigde kapitaal vlot binnen gehaald, omdat veel mensen in het concept geloofden. Toch bleek het niet rendabel te maken, omdat ook hier te weinig klanten kwamen.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?