Melkunie Versfilter is beste introductie

27 april 2016

Melkunie Versfilter van Arla Foods is de beste introductie van 2015. Sinds de innovatie in januari van dat jaar op de markt kwam, behaalde het een gemiddelde totaalomzet van ruim 202.000 euro per week.

Dat blijkt uit de introductie Top 20 van marktonderzoek- en adviesbureau IRI, meldt Marketingonline.

De Melkunie-innovatie omvat verse melk dat door een nieuwe extra filtertechniek een langere houdbaarheid heeft gekregen. Versfilter haalde de hoogste gemiddelde wekelijkse omzet van 2015. Tweede werd Whiskas Maaltijdzakjes en derde Coca-Cola life.

Zonder veel promoties

Arla Foods heeft de toppositie bereikt zonder veel promoties en met slechts een beperkte verkrijgbaarheid. Dit in tegenstelling tot de andere concepten in de introductie Top 20. Bijna alle topinnovaties zijn verkrijgbaar in meer dan 90 procent van alle supermarkten.

De succesvolle innovatie heeft het merk Melkunie dan wel groei gebracht, maar het kon de daling van het totale segment verse melk niet ombuigen.

Matig introductiejaar

Het jaar 2015 is volgens IRI als geheel een matig introductiejaar gebleken. De totale innovatie-omzet bleef nog steeds ver onder het niveau van voor de crisis. Sinds het begin van de crisis in 2008 neemt de totale omzet van de 20 beste introducties af.

Er waren wel weer meer introducties die boven de ton per week aan omzet scoren, maar de totale omzet van de top 20 introducties nam niet toe.

Nieuwe of verbeterde smaak

Belangrijkste succesfactor in 2015 lijkt smaak te zijn. 8 concepten uit de top 10 hebben een nieuwe of verbeterde smaak gekregen. Verder is opvallend dat 18 van de 20 innovaties voedingsmiddelen zijn. Non-foodmerken lijken zich minder met innovatie bezig te houden, aldus IRI.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?