Vershouddoosactie AH tegen voedselverspilling

Albert Heijn is een spaaractie gestart voor vershouddozen. Daarmee wil de retailer voedselverspilling voorkomen. Uit onderzoek blijkt dat veel Nederlanders twijfelen over het bewaren van voeding.

Vooral hoe lang (78 procent) en waar voeding kan worden bewaard (77 procent) zijn vragen die Nederlanders zichzelf regelmatig stellen, zo blijkt uit onderzoek van Kien Onderzoek in opdracht van AH. Het onderzoek werd verricht onder ruim duizend Nederlanders tussen de 25 en 65 jaar.

De producten waar de meeste onzekerheid over bestaat zijn vlees (53,8 procent), kliekjes (44,2 procent) en groenten (32,4 procent). Opvallend is dat 40 procent van de jongvolwassenen (25-29 jaar) zich regelmatig afvraagt op welke manier fruit moet worden bewaard. Ouderen dubben daar een stuk minder vaak over.

Bewaartips

Zes weken lang kunnen klanten sparen voor vershouddozen. Gedurende die periode is er ook een actie in samenwerking met het Voedingscentrum over het bewaren van voeding. Klanten krijgen antwoord op hun vragen en bewaartips. Ook wordt de 'Ja-Nee Koelkaststicker' van het Voedingscentrum uitgedeeld. Die sticker toont een top-12 van producten waar de meeste twijfel over bestaat bij consumenten of deze wel of niet in de koelkast moeten worden bewaard.

"We vinden het belangrijk om onze klanten handvatten en tips te geven om voeding veilig en makkelijk te bewaren. Op die manier kunnen we voedselverspilling tegengaan. De tips van het Voedingscentrum en de vershouddozen van Albert Heijn maken dat voor iedereen makkelijker. Het bespaart geld en we gooien minder eten weg. Dat is goed voor jezelf en goed voor de wereld. Weggooien is zonde", aldus Emma Coles, verantwoordelijk voor gezondheid en duurzaamheid bij Albert Heijn.

Spaaractie

Tijdens de spaaractie kan gespaard worden voor vijf formaten vershouddozen en een vacuümpomp om het eten nog langer vers te houden. Bij iedere tien euro aan boodschappen krijgen consumenten een spaarzegel. Met een volle kaart (tien zegels) en bijbetaling van tussen de 0,99 en 1.99 euro kunnen consumenten één van de vijf vershouddozen aanschaffen. De bakjes zijn lucht- en waterdicht, vaatwasserbestendig en geschikt voor de magnetron.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Landelijke ZERO Food Waste Challenge van HAS Hogeschool van start

Landelijke ZERO Food Waste Challenge van HAS Hogeschool van start

De eerste landelijke ZERO Food Waste Challenge van HAS Hogeschool gaat 13 september van start. Het doel van de challenge is zoveel mogelijk hbo-studenten door heel Nederland bewustmaken van de hoeveelheid voedsel dat nodeloos verspild wordt in scholen, instellingen en in de voedingsindustrie.

Avocado’s van supermarkt Picnic krijgen extra beschermlaagje voor langere houdbaarheid

Avocado’s van supermarkt Picnic krijgen extra beschermlaagje voor langere houdbaarheid

Online supermarkt Picnic voegt een dun beschermlaagje toe aan avocado’s om deze langer eetbaar te houden. De bescherming is een plantaardig product afkomstig uit de schillen, zaden en pulp van vruchten, dat wordt aangebracht door de Nederlandse leverancier. Klanten van Picnic kunnen de vruchten hierdoor langer gebruiken.

Consumenten kunnen geld besparen met minder voedselverspilling

Consumenten kunnen geld besparen met minder voedselverspilling

Door de inflatie stijgen de prijzen van voedsel. “Consumenten kunnen gemiddeld 120 euro besparen door minder voedsel weg te gooien”, aldus Cees Elemans, sector specialist Food bij ING Sector Banking.