Verspilling bestrijden met Internet of Things

aardbei-fruit-pixabay

Een consortium onder leiding van TNO en Wageningen Food & Biobased Research gaat onderzoeken hoe Internet of Things-technologie ingezet kan worden om voedselverspilling in de keten te voorkomen. Het project richt zich op de versketen. Deelnemende bedrijven zijn actief in onder meer import en emballage van fruit en groente, sensoroplossingen, ict en koeltransport.

Er wordt veel voedsel verspild tijdens het transport van versproducten. Bij het fruitvervoer gaat het volgens TNO om zo’n 5-8%. Daarom wil het consortium onderzoeken hoe bedrijven met behulp van sensortechnologie een beter inzicht kunnen krijgen in de versheid van producten tijdens het transport. Dat kan bijvoorbeeld door het gebruik van sensoren te verbeteren of nieuwe typen sensoren in te zetten.

Op informatie die in een IoT-systeem beschikbaar wordt, moet ook adequaat kunnen worden gehandeld. Daarom wordt ook onderzocht hoe logistieke besluitvorming kan worden aangepast op de staat waarin versproducten zich verkeren. Zo zou een prioriteitssysteem kunnen worden ingericht op terminals en het vervoer naar de winkel worden versneld.

Lees ook
Campagne tegen zuivelverspilling

Campagne tegen zuivelverspilling

Met de publiekscampagne 'Kijk, ruik, proef en vouw' vraagt Zuivelpak aandacht voor de houdbaarheid van zuivel, in de hoop voedselverspilling tegen te gaan.

Online platform van TNO moet innovatie in het MKB bevorderen

Online platform van TNO moet innovatie in het MKB bevorderen

TNO (Nederlandse organisatie voor toegepast natuurwetenschappelijk onderzoek) lanceert de "TNO-MKB innovatiemotor" om de samenwerking tussen de organisatie en het midden- en kleinbedrijf te versterken. TNO pompt zelf 5 miljoen extra in het online platform.

Minder voedselverspilling dankzij slimme houdbaarheidsindicator

Minder voedselverspilling dankzij slimme houdbaarheidsindicator

Een houdbaarheidsindicator op versproducten in een maaltijdbox wordt door consumenten gezien als meerwaarde. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen Food & Biobased Research, dat werd uitgevoerd in opdracht van HelloFresh.