Verstegen wint Business and Biodiversity award

Verstegen_European Business Award

Verstegen Spices & Sauces won op 3 november de Business and Biodiversity Award. De prijs werd toegekend door de vakjury van de European Business Award voor Environment, een initiatief van de Europese Commissie. Andere genomineerden waren onder andere Heineken España, Bahnlog GmbH, Biovilla - Cooperative for Sustainable Development en Semillas Cantueso S.L.

De European Business Award inspireert bedrijven om aan de slag te gaan met een combinatie van innovatie, economische levensvatbaarheid, zorg voor milieu en de sociale verantwoordelijkheid. De vakjury kende de prijs toe aan Verstegen vanwege de stappen die het familiebedrijf heeft gezet om via duurzame landbouwmethodes de posities van de boeren te verbeteren.

Duurzaamheid

Biodiversiteit is een belangrijke pijler in het duurzaamheidsbeleid van Verstegen. In 2019 startte het bedrijf met het aanplanten van duurzame voedselbossen. Deze landbouwmethode levert naast CO2 opname ook meer biodiversiteit, hogere opbrengsten voor de boeren, gezondere planten, betere oogstkwaliteit en betere bodemgesteldheid op. De groene draad hierin is de investering in 'regeneratieve agroforestry’, een duurzaam landbouwsysteem waarbij verschillende gewassen op een perceel worden verwerkt.

"De European Business Award helpt Verstegen om haar duurzaamheidsambities meer aandacht te geven in heel Europa. Samen met andere partners kan Verstegen namelijk meer impact maken dan alleen, op nationaal en internationaal niveau", aldus Verstegen.

 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

Het lectoraat Design Methoden in Food van HAS green academy gaat samen met Bamboo Brands een Consumer Behaviour Lab opzetten. Dit lab richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare voorspellende methoden die studenten en professionals ondersteunen in het bedenken, ontwerpen en vermarkten van gezond en duurzaam voedsel voor consumensen.

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research...

Alternatief stikstofplan: Meer geld voor boeren met duurzame producten

Alternatief stikstofplan: Meer geld voor boeren met duurzame producten

Een groep experts overhandigde het kabinet 18 augustus een eigen stikstofplan met de titel Toekomst zoekt Boer. De stikstofuitstoot moet in dit plan nog steeds met de helft verminderen, maar de overheid moet de duurzame boeren helpen. Deze krijgen nu te weinig voor hun producten.