Vertrouwen in voeding gedaald

duurzaamheidskompas

DEN HAAG - Bijna vier op de tien Nederlanders heeft minder vertrouwen in voedselproducten dan een jaar geleden. Zij noemen de verschillende voedselfraudezaken als een belangrijke oorzaak voor dit afgenomen vertrouwen.

Voor de overige consumenten is het vertrouwen gelijk gebleven. Dat blijkt uit het DuurzaamheidKompas, een periodiek onderzoek onder ruim 500 respondenten naar trends in de Nederlandse publieke opinie over duurzaamheid. Het DuurzaamheidsKompas is een initiatief van research consultancybureau MarketResponse en communicatieadviesbureau Schuttelaar & Partners.

Keurmerk

Consumenten denken dat drie op de tien etiketten niet kloppen. Ze hebben het meeste vertrouwen in etiketten van groente, fruit en brood. Daarnaast is eenderde van de Nederlanders van mening dat een product met een keurmerk meer te vertrouwen is dan een product zonder keurmerk.

Hoewel het vertrouwen in voedselproducten is afgenomen, hebben de meeste Nederlanders hun koopgedrag niet aangepast. Het vertrouwen in de echtheid van de producten, dus of klopt wat op het etiket staat, is vooral laag. In de veiligheid van voedselproducten hebben consumenten meer vertrouwen. Dit is een belangrijke reden voor consumenten om ondanks de recente voedselfraudezaken het eigen koopgedrag niet aan te passen (59%).

Vlees

Uit recent onderzoek naar vlees in opdracht van Natuur & Milieu bleek iets vergelijkbaars: het vertrouwen is laag, maar toch wordt het koopgedrag beperkt aangepast. Bij dat onderzoek bleek dat de  helft van de Nederlanders geschrokken is van de recente vleesaffaires, maar slechts 20 procent zijn consumptiegedrag heeft aangepast. Vrouwen blijken daarbij gevoeliger voor de schandalen dan mannen.

Lees ook: