Verwachte verzadiging bepaald door textuur

WAGENINGEN - Consumenten verwachten dat de textuur van zuivelproducten invloed heeft op de verzadiging. Hoe dikker het product, hoe eerder ze vol zitten. Van de smaak of de manier van nuttigen, verwachten ze echter geen invloed.

Dat blijkt uit een studie van onderzoekers onder leiding van Cees de Graaf van het Top Institute Food and Nutrition, meldt Foodnavigator.com.

De verwachte verzadiging (satiation) is van belang omdat grootte van de porties wordt bepaald vóór de daadwerkelijke consumptie.

Yoghurt en pappen
Centraal in het onderzoek stond de rol van textuur, sensorische eigenschappen en de middelen van consumptie (met een rietje of een lepel) van zuivelproducten en de mate van verzadiging die consumenten daarvan verwachten.

In 3 onafhankelijke experimenten maten de onderzoekers de verwachte verzadiging van producten als yoghurt en pappen, de verzadigingseffecten van diverse smaken en texturen van pappen, en van chocolademelk en chocoladevla die met een lepel of met een rietje verorberd werden.

Hoe dikker het product, hoe meer het product zal verzadigen, verwachtten de deelnemers aan de experimenten. Smaak leidde echter niet tot veranderingen in te verwachten verzadiging. De manier van nuttigen (met een lepel of een rietje) had ook geen invloed.

Verder studie moet nog uitwijzen of de te verwachten verzadiging de daadwerkelijke inname van de producten beïnvloedt.

De studie is gepubliceerd in tijdschrift Appetite.

Lees ook:
'Cichorei helpt wellicht bij afslanken'(13 juli 2011)

Verzadigende werking cayennepeper (6 mei 2011)

Nizo zoekt producten verzadiging (19 april 2011)

Zie ook: 
Dossier verzadiging en eetlustremmers