Door vette winst op margarine, kan Unilever er toch vanaf

Margarine

Begin dit jaar zette Unilever zijn margarinedivisie te koop. Andere margarinemakers en levensmiddelenbedrijven halen hun neus op voor merken als Becel en Blue Band. Toch zijn de smeersels aantrekkelijk voor investeerders.

Door Cécile Janssen - Foodlog

Er is volop belangstelling voor de Unilever margarines onder investeerders, maar levensmiddelenbedrijven zijn niet geïnteresseerd.

Het FD denkt dat de kantelende publieke opinie daar verantwoordelijk voor is. We vinden margarine niet langer een gezond smeersel, maar een "goedkoop, kunstmatig goedje". Daarom zal de koper van onder meer Becel hard moeten werken om de verwachte verkoopprijs ($6-7 miljard) goed te kunnen maken. Winst door schaalvergroting is in een krimpende markt die al met overcapaciteit kampt (de margarinemarkt daalt met 6% per jaar) geen haalbare kaart; bovendien voerde Unilever de afgelopen jaren zelf al een grote kostenbesparingsoperatie door.

Omdat de marges op de kunstboter hoog zijn, lijkt overname door een investeringsmaatschappij logisch: "Een financiële partij kan er een enorme hefboom op zetten" door de kosten te verlagen in een trage sterfhuisconstructie, zeggen analisten. De hoge winsten op margarines als Becel maken dat aantrekkelijk. Wie bij de huidige lage rentes flink leent, kan een fantastisch rendement halen op wat hij zelf inlegt. Andere strategieën zijn concentratie op wel groeiende deelterreinen zoals Oost-Europese landen of productsegmenten, technische innovaties, of inspelen op consumententrends, "zoals de toenemende vraag naar duurzaam geproduceerde en biologische producten." Terwijl vlees succesvol vervangen wordt door nepvlees, zou biologische nepboter dus ook nog een kansje kunnen hebben. Zelfs uitmelken en later voor opwerking aanbieden, lijkt dus tot de mogelijkheden te behoren.

Unilever moet echter van Becel en Blue Band af omdat de markt op dit moment krimpt en het bedrijf zijn beleggers flinke groei heeft beloofd, na het afwijzen van de toenaderingspogingen van Kraft Heinz dit voorjaar. Voor private investeerders kan een uitmelk-strategie van de altijd erg duur verkochte kunstboter echter een uitgelezen kans zijn om een euro nog een tijdje zonder veel moeite aardig te laten renderen.

Geïnteresseerde kandidaten hebben nog tot 19 oktober om een bod uit te brengen.

PS (toegevoegd op 7 oktober, 11.30 uur): hieronder gaat het inmiddels over de kansen van margarine als 'vegetarische beauter', een commerciële kans waar mogelijk weer marktgroei mee te realiseren is.

Lees ook:

       
Lees ook
FNLI: ‘Geen oorzakelijk verband tussen sterke bewerking en gewichtstoename’

FNLI: ‘Geen oorzakelijk verband tussen sterke bewerking en gewichtstoename’

Een groep onderzoekers onder leiding van Kevin Hall publiceerde deze maand een onderzoek met snoeiharde conclusies: sterk bewerkt voedsel zou de oorzaak zijn van de gewichtstoename onder de bevolking. EVMI vroeg de FNLI om een reactie. De branchevereniging erkent de resultaten, maar wil wel het een en ander nuanceren. ‘De titel van het...

Verband tussen bewerkt voedsel en obesitas aangetoond

Verband tussen bewerkt voedsel en obesitas aangetoond

Vorige week publiceerde een groep onderzoekers onder leiding van Kevin Hall een onderzoek met snoeiharde conclusies: sterk bewerkt voedsel zorgt voor een hogere calorie-intake. Het zou een verklaring zijn voor de obesitas-epidemie die woedt sinds de opmars van industrieel voedsel. We lichten het onderzoek kort uit. Veel wetenschappers...

Albert Heijn koopt online gezondheidsplatform FoodFirst Network

Albert Heijn koopt online gezondheidsplatform FoodFirst Network

Albert Heijn neemt het 'Netflix van gezond eten en leven' FoodFirst Network over. Op het lifestyleplatform krijgen betalende abonnees tips en advies over voeding, bewegen, slaap en ontspanning. Bekende gezichten van het platform zijn Rudolph van Veen en Irene Moors. De Hoogleraren Jaap Seidell en Hanno Pijl ondersteunen het initiatief.