Door vette winst op margarine, kan Unilever er toch vanaf

Margarine

Begin dit jaar zette Unilever zijn margarinedivisie te koop. Andere margarinemakers en levensmiddelenbedrijven halen hun neus op voor merken als Becel en Blue Band. Toch zijn de smeersels aantrekkelijk voor investeerders.

Door Cécile Janssen - Foodlog

Er is volop belangstelling voor de Unilever margarines onder investeerders, maar levensmiddelenbedrijven zijn niet geïnteresseerd.

Het FD denkt dat de kantelende publieke opinie daar verantwoordelijk voor is. We vinden margarine niet langer een gezond smeersel, maar een "goedkoop, kunstmatig goedje". Daarom zal de koper van onder meer Becel hard moeten werken om de verwachte verkoopprijs ($6-7 miljard) goed te kunnen maken. Winst door schaalvergroting is in een krimpende markt die al met overcapaciteit kampt (de margarinemarkt daalt met 6% per jaar) geen haalbare kaart; bovendien voerde Unilever de afgelopen jaren zelf al een grote kostenbesparingsoperatie door.

Omdat de marges op de kunstboter hoog zijn, lijkt overname door een investeringsmaatschappij logisch: "Een financiële partij kan er een enorme hefboom op zetten" door de kosten te verlagen in een trage sterfhuisconstructie, zeggen analisten. De hoge winsten op margarines als Becel maken dat aantrekkelijk. Wie bij de huidige lage rentes flink leent, kan een fantastisch rendement halen op wat hij zelf inlegt. Andere strategieën zijn concentratie op wel groeiende deelterreinen zoals Oost-Europese landen of productsegmenten, technische innovaties, of inspelen op consumententrends, "zoals de toenemende vraag naar duurzaam geproduceerde en biologische producten." Terwijl vlees succesvol vervangen wordt door nepvlees, zou biologische nepboter dus ook nog een kansje kunnen hebben. Zelfs uitmelken en later voor opwerking aanbieden, lijkt dus tot de mogelijkheden te behoren.

Unilever moet echter van Becel en Blue Band af omdat de markt op dit moment krimpt en het bedrijf zijn beleggers flinke groei heeft beloofd, na het afwijzen van de toenaderingspogingen van Kraft Heinz dit voorjaar. Voor private investeerders kan een uitmelk-strategie van de altijd erg duur verkochte kunstboter echter een uitgelezen kans zijn om een euro nog een tijdje zonder veel moeite aardig te laten renderen.

Geïnteresseerde kandidaten hebben nog tot 19 oktober om een bod uit te brengen.

PS (toegevoegd op 7 oktober, 11.30 uur): hieronder gaat het inmiddels over de kansen van margarine als 'vegetarische beauter', een commerciële kans waar mogelijk weer marktgroei mee te realiseren is.

Lees ook:

       

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Hein Schumacher maakt overstap van FrieslandCampina naar Unilever

Hein Schumacher maakt overstap van FrieslandCampina naar Unilever

Hein Schumacher verlaat Koninklijke FrieslandCampina als CEO per 1 mei. Hij heeft een nieuwe positie geaccepteerd als CEO van Unilever. De raad van commissarissen van FrieslandCampina feliciteert Hein Schumacher met deze nieuwe positie en is het proces gestart voor de benoeming van een nieuwe CEO.

NVWA: Onvoldoende controle op leeftijd bij online verkoop alcohol

NVWA: Onvoldoende controle op leeftijd bij online verkoop alcohol

Veel online aanbieders controleren onvoldoende op leeftijd bij de verkoop van alcohol, meldt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). “Van 166 inspecties bij online aanbieders bleken er 16 geen leeftijdsverificatiesysteem te hebben en bij nog eens 106 aanbieders bevatte dit systeem tekortkomingen.”

RIVM stelt PFAS-normen oppervlaktewater bij

RIVM stelt PFAS-normen oppervlaktewater bij

Het RIVM heeft nieuwe PFAS-normen berekend voor oppervlaktewater. Het uitgangspunt hierbij was dat mensen hun leven lang vis uit oppervlaktewater moeten kunnen eten, zonder teveel PFAS binnen te krijgen.