Vier op de tien Nederlanders pakken dagelijks impulsief tussendoortjes
Ruim negen op de tien Nederlanders (92 procent) eten dagelijks tussendoortjes. Omdat ze trek hebben in iets lekkers, honger hebben of uit gewoonte. Vier op de tien Nederlanders nemen dagelijks minstens één tussendoortje dat ze niet van plan waren. Vooral jongeren kiezen voor ongezonde tussendoortjes. Dit blijkt uit mobiel marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 685 Nederlanders.
Trek in iets lekkers
Vier op de tien tussendoor-eters (37 procent) nemen minimaal drie keer per dag een tussendoortje. Voor de helft is trek in iets lekkers de belangrijkste reden om een tussendoortje te pakken. Andere redenen zijn honger hebben (20 procent) of uit gewoonte (12 procent). Nederlanders zijn vaak impulsieve snackers. Vier op de tien Nederlanders worden minstens een keer per dag verleid tot een ongepland tussendoortje.
Koekjes, fruit en chips
Tussendoortjes moeten vooral lekker zijn. Zeven op de tien consumenten vinden dit belangrijk bij de keuze van een tussendoortje. Daarnaast moet het makkelijk mee te nemen zijn (23 procent), makkelijk zijn om onderweg op te eten (21 procent) en energie geven (20 procent). Voor 37 procent is het belangrijk dat het tussendoortje gezond is.
Toch zijn de favoriete tussendoortjes niet altijd gezond. Koekjes (50 procent) en chips/zoutjes (38 procent) zijn, naast fruit (48 procent), de populairste tussendoortjes. Lay's, Milka en Sultana worden regelmatig genoemd als favoriet tussendoortjes-merk.
Jongeren
Nederlandse snackers tot 35 jaar gaan het minst bewust en het minst gezond met tussendoortjes om. Ze eten vaker tussendoortjes (meer dan de helft drie keer per dag of meer) en worden vaker verleid tot een ongepland tussendoortje. Vier op de tien geven aan vooral ongezonde tussendoortjes te eten. Ze kiezen vaker voor koekjes, chips of chocolade dan Nederlanders boven de 35.
Onderzoek
De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een representatief onderzoek via de mobiele onderzoeksapp (iOS en Android) van Multiscope. In totaal hebben 685 leden het onderzoek volledig ingevuld. De fotoselectie van favoriete tussendoortjes is verkregen door deelnemers aan het onderzoek een foto te laten maken van hun favoriete tussendoortje.
Multiscope
Multiscope is specialist op het gebied van online marktonderzoek. Onze diensten brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met marktcijfers, mobiel marktonderzoek, het consumentenpanel, B2B-panel en software voor online marktonderzoek.
Lees ook:
Meer over
Lees ook
NWO roept op tot onderzoek naar aquatische voedselproductie
Nederlandse organisatie voor wetenschappelijk onderzoek lanceert een ‘call for proposals’ rondom aquatische voedselproductie. Het instituut zoekt naar oplossingen voor duurzame voedselproductie en medegebruik op de Noordzee en in estuaria.
OM stopt onderzoek slachthuizen om langzame NVWA
Het OM stopt een onderzoek naar misstanden bij slachthuizen in Noord-Nederland dat hij in 2018 inzette. Het NVWA leverde niet snel genoeg de benodigde bewijsstukken en informatie.
Hoe maken we voedsel nog duurzamer en gezonder?
Ons voedsel zit steeds slimmer in elkaar. Dierlijke eiwitten worden vervangen door plantaardige, suikers door laagcalorische zoetstoffen en kunstmatige smaakstoffen door natuurlijke alternatieven. Welke innovatieve, functionele ingrediënten maken on voedsel in de toekomst nog lekkerder en gezonder? En welke andere innovaties kunnen ons voedsel transformeren...