Vier op de tien Nederlanders pakken dagelijks impulsief tussendoortjes

Multiscope_gezonde tussendoortjes

Ruim negen op de tien Nederlanders (92 procent) eten dagelijks tussendoortjes. Omdat ze trek hebben in iets lekkers, honger hebben of uit gewoonte. Vier op de tien Nederlanders nemen dagelijks minstens één tussendoortje dat ze niet van plan waren. Vooral jongeren kiezen voor ongezonde tussendoortjes. Dit blijkt uit mobiel marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 685 Nederlanders.

Trek in iets lekkers

Vier op de tien tussendoor-eters (37 procent) nemen minimaal drie keer per dag een tussendoortje. Voor de helft is trek in iets lekkers de belangrijkste reden om een tussendoortje te pakken. Andere redenen zijn honger hebben (20 procent) of uit gewoonte (12 procent). Nederlanders zijn vaak impulsieve snackers. Vier op de tien Nederlanders worden minstens een keer per dag verleid tot een ongepland tussendoortje.

Koekjes, fruit en chips

Tussendoortjes moeten vooral lekker zijn. Zeven op de tien consumenten vinden dit belangrijk bij de keuze van een tussendoortje. Daarnaast moet het makkelijk mee te nemen zijn (23 procent), makkelijk zijn om onderweg op te eten (21 procent) en energie geven (20 procent). Voor 37 procent is het belangrijk dat het tussendoortje gezond is.

Toch zijn de favoriete tussendoortjes niet altijd gezond. Koekjes (50 procent) en chips/zoutjes (38 procent) zijn, naast fruit (48 procent), de populairste tussendoortjes. Lay's, Milka en Sultana worden regelmatig genoemd als favoriet tussendoortjes-merk.

Jongeren

Nederlandse snackers tot 35 jaar gaan het minst bewust en het minst gezond met tussendoortjes om. Ze eten vaker tussendoortjes (meer dan de helft drie keer per dag of meer) en worden vaker verleid tot een ongepland tussendoortje. Vier op de tien geven aan vooral ongezonde tussendoortjes te eten. Ze kiezen vaker voor koekjes, chips of chocolade dan Nederlanders boven de 35.

Onderzoek

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een representatief onderzoek via de mobiele onderzoeksapp (iOS en Android) van Multiscope. In totaal hebben 685 leden het onderzoek volledig ingevuld. De fotoselectie van favoriete tussendoortjes is verkregen door deelnemers aan het onderzoek een foto te laten maken van hun favoriete tussendoortje.

Multiscope

Multiscope is specialist op het gebied van online marktonderzoek. Onze diensten brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met marktcijfers, mobiel marktonderzoek, het consumentenpanel, B2B-panel en software voor online marktonderzoek.

Lees ook:

 
Lees ook
Brits onderzoek laat effect waarschuwingslabels op snackproducten zien

Brits onderzoek laat effect waarschuwingslabels op snackproducten zien

Een Britse onderzoeksgroep onderzocht het effect van waarschuwingslabels op snackproducten. Zij vergeleken het nut van een combinatie van tekst, afbeelding en calorie-informatie op de verpakking. De onderzoekers namen inspiratie uit onderzoek naar de verpakkingen van tabaksproducten, waarvan bewezen is dat expliciete afbeeldingen ervoor zorgen dat mensen...

Vissoort identificeren met nieuwe DNA-database

Vissoort identificeren met nieuwe DNA-database

Vis verkopen als een duurdere vissoort, vaak in versneden en dus onherkenbare vorm. Het komt voor. Om deze vorm van fraude tegen te gaan ontwikkelde het Belgische Instituut van Landbouw en Visserijonderzoek (ILVO) een tool waarmee het DNA van de vis bepaald kan worden.

Onderzoek Multiscope: Nederlanders eten minder vlees

Onderzoek Multiscope: Nederlanders eten minder vlees

Meer dan 5 miljoen Nederlanders eten geen of slechts af en toe vlees. Dit is 36 procent van de Nederlandse bevolking. In 2016 was dit 29 procent. Dat blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.