Vierde editie Nationale Week Zonder Vlees

Week zonder vlees

De vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees vindt plaats van 8 tot en met 14 maart 2021. Het doel van deze week is om consumenten kennis te laten maken met vegetarisch eten.

Aan de editie van 2020 deden 2,4 miljoen Nederlanders mee. Supermarkten zagen tijdens deze week een toename in de verkoop van vleesvervangers. Ze verkochten 200,4 procent meer vleesvervangers ten opzichte van een gemiddelde week.

De Nationale Week Zonder Vlees heeft bijna 60 partners uit de voedingsindustrie. Bijvoorbeeld grote supermarkten, HAK, Unox en Verstegen Spices & Sauces. Daarnaast steunt Marcel Beukeboom, Klimaatgezant van het Koninkrijk der Nederlanden, de campagne.

Lees ook
Voorbij plantaardig: gist vervangt de koe als eiwitbron

Voorbij plantaardig: gist vervangt de koe als eiwitbron

Vee fokken is slecht voor het milieu, dus alternatieven voor vlees vliegen tegenwoordig uit de schappen. Maar de verbouwing van soja, de basis van veel van deze alternatieven, levert ook geen klimaatwalhalla op. Biotechnologen zijn inmiddels een paar stappen verder, met hulp van micro-organismen. Als het aan Amerikaanse Perfect Day ligt, dan komen...

Hoe duurzaam zijn vleesvervangers?

Hoe duurzaam zijn vleesvervangers?

Volgens het klimaatpanel van de VN moeten we minder vlees eten. Dat zou beter zijn voor het klimaat en ook voor de gezondheid. Het aanbod van vleesvervangers in de supermarkt groeit, evenals de populariteit van deze producten. Reden voor het tv-programma Zembla om zich af te vragen 'hoe duurzaam is een vegaburger eigenlijk?'

Verkoop vleesvervangers in supermarkt neemt toe

Verkoop vleesvervangers in supermarkt neemt toe

De trend is al een tijdje gaande. Consumenten kiezen er voor om minder vlees te eten. Uit cijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt dat sinds 2017 de verkoop van vleesvervangers in de supermarkt met 51 procent is toegenomen. Dit gaat ten koste van de verkoop van vlees.