Vijftig procent minder suiker – Zo doet Inproba dat

EVMI_Suiker vervangen Inproba

Het geheel of gedeeltelijk vervangen van suiker in voedingsmiddelen is een ingewikkeld proces. Daarnaast roept het vervangen van suiker vragen op bij de consument. Waar loop je als bedrijf tegenaan? EVMI vraagt het Leonie Kroes van Inproba.

Steeds meer producenten vervangen suiker geheel of gedeeltelijk in hun producten. Zoals Inproba. Leonie Kroes vertelt dat in hun nieuwe variant chilisaus de suiker gedeeltelijk is vervangen door de zoetstof stevioglycosiden. “Wij gebruiken op de verpakking de claim ‘chilisaus met suiker en zoetstof van natuurlijke oorsprong’. Wij leggen op de verpakking uit dat we de vermindering van suiker baseren op een vergelijking met andere chilisauzen binnen het schap.”

Heet afvullen is essentieel

Producten met minder suiker zijn in trek bij consumenten, maar niet altijd even makkelijk om te maken. “Suiker heeft onder meer een waterbindende functie. Het verminderen van suiker maakte de chilisaus dunner en het kostte enige ontwikkelingstijd om dezelfde glazigheid en gelachtige structuur te behouden”, vertelt Kroes. “Daarnaast vergroot suiker de houdbaarheid van de saus. De chilisauzen worden tegenwoordig voor 95 procent in PET-flessen afgevuld. Maar door de reductie van suiker is heet afvullen essentieel geworden om de lange houdbaarheid van het product te behouden. Dit is echter niet mogelijk met PET-flessen. De oplossing was de chilisaus heet afvullen in een glazen fles.”

Behouden van ‘vertrouwde’ smaak

Zeker niet onbelangrijk bij het gedeeltelijk vervangen van suiker is het behouden van de smaak. Inproba bevestigt dat consumenten het liefst een “zo vertrouwd mogelijke” smaak willen. Om te zien of de nieuwe chilisaus net zo in de smaak valt als de originele variant van het merk hebben ze de saus dan ook laten testen. Met een verrassende uitslag: “Het testpanel vond dat de nieuwe chilisaus met minder suiker zelfs beter smaakt dan het origineel.” Ook kwam uit de test dat consumenten bereid waren het product te kopen als het in de schappen ligt.

Inmiddels ligt de Inproba chilisaus met 50 procent minder suiker in de winkel. “Ondanks dat het product pas kort op de markt is, kunnen we al wel spreken van een stijgende lijn in de bestellingen”, besluit Kroes.

Andere voedingsmiddelenproducenten werken ook aan de vermindering van suiker in hun producten. Lees de verhalen van Peijnenburg en Kraft Heinz.

In de komende editie van het EVMI-magazine staat een verslag van de IFFI-masterclass ‘Meer met minder suiker’. EVMI nummer 5 verschijnt dinsdag 28 augustus. Nog geen abonnee? Vraag gratis twee proefnummers aan.

Lees ook
Moedermelk voor grote mensen

Moedermelk voor grote mensen

De grote chemieconcerns DowDuPont en BASF investeren miljoenen in de productie van een suiker die alleen in moedermelk voorkomt. Ze mikken op een nieuwe markt voor volwassenen. Want wat goed is voor de mensenbaby kan ook goed zijn voor grote mensen, denken beide bedrijven. Nu al kunnen DowDuPont en BASF de zogenoemde HMO-suikers nauwelijks aangesleept...

‘Gezonde’ chocolade wint in Nederland van andere zoetigheden

‘Gezonde’ chocolade wint in Nederland van andere zoetigheden

Nederlandse consumenten eten minder snoepgoed, maar wel meer chocolade. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van ABN Amro.Sinds 2005 is het aantal snoepwinkels in Nederland met een kwart afgenomen, van 379 toen naar 277 nu. In dezelfde periode daalde het vloeroppervlak van de snoepwinkels met een derde. Uit Noord-Brabant, Limburg en Gelderland...

Zoete praatjes

Zoete praatjes

In februari kwam het British Medical Journal met de resultaten van een metastudie naar de positieve en negatieve gevolgen van de inname van kunstmatige zoetstoffen. De conclusie, kort door de bocht: het is allemaal best ingewikkeld en we zien geen duidelijke effecten. Dat geldt overigens beide kanten op: geen meetbare gezondheidsschade,...