Vinkje vervangen door voedingsapp

Het Vinkje stopt en wordt vervangen door een voedingsapp. Dat heeft minister Edith Schippers van Volksgezondheid besloten.

De komst van de voedingsapp, die wordt ontwikkeld door het Voedingscentrum, was al eerder in oktober aangekondigd. Toen was echter nog niet besloten dat het Vinkje gaat verdwijnen.

Kritiek op Vinkje

Over het Vinkje is altijd discussie geweest. De kritiek was onder meer dat bedrijven moesten betalen om het logo te mogen gebruiken. Als het logo niet op een verpakking staat, hoeft dat dus niet te betekenen dat het product niet aan de voorwaarden voldoet en dus minder gezond is. Het kan ook zijn dat de fabrikant niet voor het Vinkje wil betalen. Een ander kritiekpunt is dat gezonde niet-verpakte producten, zoals groente en fruit, geen Vinkje dragen.

De kritiek richtte zich verder op de twee kleuren Vinkjes. Het groene vinkje is voor producten die voldoen aan de Schijf van Vijf en het blauwe voor producten die een wat gezondere samenstelling hebben dan andere producten in dezelfde categorie. Ze kunnen dus het minst ongezond zijn. Veel consumenten kennen het onderscheid echter niet.

De Stichting Ik Kies Bewust, de organisatie achter het Vinkje, adviseerde Schippers eind augustus al te stoppen met het blauwe Vinkje en het groene Vinkje gratis te maken en verplicht stellen. Schippers gaat hier dus niet in mee. Wel laat ze nog onderzoeken of het gebruik van een logo misschien nog iets kan toevoegen naast de app.

Voedingsapp

De voedingsapp moet consumenten de juiste informatie bieden over de samenstelling en de voedingswaarde van producten zodat mensen een bewuste keuze kunnen maken. De app biedt volgens de minister veel meer mogelijkheden dan het Vinkje om informatie op maat te leveren. Wat voor de een gezond is, kan voor de ander immers ongezond zijn, bijvoorbeeld in het geval van een allergie.

Overgangstermijn

Bedrijven die op het Vinkje op hun verpakkingen gebruiken, hebben twaalf maanden de tijd om de oude verpakkingen op te maken. Daarna mag het logo niet meer op de verpakking staan.

Lees ook:

Meer over
Lees ook

‘Schreef Coca-Cola mee aan eigen publieke berisping door staatssecretaris?’

Met die vraag stuurde foodwatch vandaag een persbericht de wereld in. De voedselwaakhond ontdekte dat de voedingsindustrie zelf de vinger had gehad in de kritiek van staatssecretaris Paul Blokhuis op Coca-Cola. De frisdrankfabrikant lanceerde in 2018 zijn eigen ENL-logo op de blikjes fris in de Nederlandse supermarkten. Reden voor een nieuwe petitie van foodwatch, dit keer voor 'een lobbyvrij voedsellogo'.

Albert Heijn start met Nutri-Score

Albert Heijn start met Nutri-Score

Vanaf deze zomer vinden online klanten op alle huismerk-producten van Albert Heijn in de webwinkel ah.nl het Nutri-Score-logo. Albert Heijn wacht niet langer tot de overheid besluit over een voedselkeuzelogo maar gaat zelf aan de slag om de consument te helpen de gezonde keus te maken.

Food-multinationals trekken stekker uit Evolved Nutrition Label

Food-multinationals trekken stekker uit Evolved Nutrition Label

De bedrijven achter het zogenaamde Evolved Nutrition Label hebben besloten het project in de ijskast te leggen. Dat heeft de organisatie van het initiatief bekend gemaakt. De bedrijven Nestlé, Unilever, Coca-Cola, PepsiCo en Mondelez stoppen voorlopig met het ontwikkelen van het Evolved Nutrition Label voor voedsel. Mars stapte in maart al uit...