Vion brengt biologische lijn op de Duitse markt

Vion

De populariteit van biologisch vlees in Duitsland neemt toe. In 2019 steeg het marktaandeel met 13,8 procent. Daarom brengt Vion haar biologische lijn 'Der Grüne Weg' op de Duitse markt. Het assortiment bestaat uit biologisch rund- en varkensvlees. Het merk is gebaseerd op Vions Nederlandse bio-merk De Groene Weg.

De lancering van 'Der Grüne weg' vindt plaats op BIOFACH, de internationale vakbeurs voor biologische levensmiddelen (van 12 – 15 februari in het Duitse Neurenberg). Hier presenteert Vion het assortiment. Van het bio-rund komen ribeye, ossenhaas en rumpsteak, maar ook burgers en gehakt. Het Quinoa vleespannetje, geïntroduceerd tijdens Anuga 2019, komt ook als biologische variant beschikbaar in de smaken Bacon en Curry. Van de biologische varkensvleesproducten worden de gepaneerde schnitzel, filet en de Minute steak (zowel naturel als gemarineerd) op de vakbeurs getoond.

Groeiende vraag naar biologisch vlees

Met 'Der Grüne Weg' reageert Vion op de toenemende vraag naar biologisch vlees. In Duitsland groeit de vraag jaarlijks met meer dan 10 procent, terwijl in Scandinavië en Frankrijk het biologisch vleessegment in verhouding nog sneller groeit. Vion heeft ervaring in deze sector. Al jaren verkoopt de voedselproducemt  biologisch vlees van ‘De Groene Weg’ op de Nederlandse markt. Vion gelooft dat het bedrijf zich op het gebied van varkensvlees van andere bedrijven onderscheidt door de gesloten, vraaggestuurde keten. "Dat zorgt voor niet alleen voor hoge kwaliteit, maar ook voor een steeds duurzamer productieproces", aldus Vion.

Duurzame verpakkingen

Naast het biologische vlees presenteert Vion ook een nieuw duurzaam verpakkingsconcept op de beurs. Deze verpakkingen bevatten 60 procent minder plastic. De verschillende materialen kunnen eenvoudig gescheiden worden, zodat die per soort gerecycled kunnen worden. Daarnaast is een steeds groter deel van de verpakkingen vervaardigd van gerecycled plastic.

Alle producten van 'Der Grüne Weg' zijn voorzien van een milieuvriendelijke verpakking, grotendeels vervaardigd van karton. Zo zijn de steaks verpakt in vleesschalen die 80 procent minder plastic bevatten en waarvan de hele verpakking recyclebaar is. Vion onderstreept met deze innovatieve verpakkingsconcepten de hoge eisen die het bedrijf stelt aan een duurzaam productieproces, aldus het bedrijf. 

Vion

Vion Holding N.V. is een internationale voedselproducent met productielocaties in Nederland en Duitsland en verkoopondersteunende kantoren in dertien landen wereldwijd. In 2018 behaalde Vion met 11.900 werknemers een omzet van € 4,7 miljard.

Thema's
Lees ook
Flexitariër eet nog steeds vlees

Flexitariër eet nog steeds vlees

De afgelopen 10 jaar groeide het aantal flexitariërs in Nederland. Van 14 procent in 2011 naar 43 procent in 2019. De vleesconsumptie laat een ander beeld zien. Nederlanders gingen 2 kilo minder vlees eten.

Vrieshuizen nog steeds vol friet en vlees

Vrieshuizen nog steeds vol friet en vlees

De koel- en vrieshuizen in Nederland liggen nog altijd vol met vooral frites en vlees. Dat signaleert de Rabobank. De bank verwacht niet dat dit snel zal afnemen.

Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Sinds 1987 verzorgt de coöperatie Bon Vivant de in‐ en verkoop van scharrel‐ en biologisch vlees in Nederland. De coöperatie gaat nu verder onder leiding van Henk en Bart Schellekens. Zij willen de consument het meest diervriendelijke, gezondste en kwalitatief beste vlees van Nederlandse bodem bieden.