'Vion Food gezond na verkoop Ingredients'

BOXTEL – De verkoop van Ingredients heeft Vion Food goed gedaan. Het financiële boekjaar 2013 kon daardoor namelijk gezond afgesloten worden.

Het bedrijf meldt dat door de verkoop van de ingrediënten-activiteiten, de basis is gelegd voor de verzelfstandiging van Vion Food.

Vion Food start met een versterkt groepsvermogen en een eigen financiering. De boekwinst op de verkoop van Ingredients bedroeg 781 miljoen euro, waardoor het groepsvermogen wordt versterkt en uitkomt op 425 miljoen euro.

Bewogen jaar

2013 was een bewogen jaar, meldt Vion Food. “Begin 2013 werd duidelijk dat de maatregelen die in 2012 waren genomen om de organisatie weer financieel gezond te krijgen onvoldoende waren voor de noodzakelijke afbouw van de schuldenpositie.”

In april 2013 maakte het concern bekend, de 2 belangrijkste activiteiten,  Food en Ingrediënts, te verzelfstandigen, om de concurrentiepositie en de toekomstperspectieven van de onderneming te verbeteren.

Locaties gesloten

Behalve de verkoop van Vion Ingredients, is in 2013 de nadruk gelegd op de herstructurering van de foodactiviteiten in Nederland en Duitsland. Enkele productielocaties in beide landen werden gesloten. Zo werd in Nederland in september 2013 de varkensvleesproductie in Helmond gestopt.

In Duitsland weren in september de plannen ontvouwd om 2 slachterijen (in Kasel-Golzig en Minden) te sluiten, en de productie van diepvries convenience in Wunstorf te verkopen. In maart 2014 werd ook de sluiting van locatie Lingen aangekondigd.

Na de afwikkeling van de Ingredients-verkoop komt de financiële uitgangspositie van het zelfstandige Vion Food uit op een solvabiliteit van ruim boven de 40 procent, zo meldt het bedrijf. 

Vooruitzicht 2014

2014 staat voor Vion Food in het teken van consolidatie en het doorvoeren van een nieuwe strategische koers voor de toekomst. Centraal daarbij staat de ‘focus op voedselveiligheid en kwaliteit in combinatie met een verbetering van de operationele en commerciële beleidsvoering’. Vion wil het bedrijf als ‘één marktgericht en maatschappelijk bewust bedrijf laten functioneren dat het vertrouwen heeft van alle stakeholders’.

Lees ook: