Vleesgigant Vion overweegt de markt voor vleesvervangers aan te boren. Dat zegt bestuursvoorzitter Ronald Lotgerink tegen het FD. Het vleesbedrijf publiceerde vandaag zijn jaarcijfers, waarin staat dat de nettowinst in 2018 is gehalveerd.

Volgens Lotgerink is een gedeeltelijke overstap op de productie van vleesvervangers een rationele stap, omdat de vraag naar vlees in West-Europa niet meer toeneemt. In Duitsland heeft Vion een dochteronderneming die zich al op vegetarische producten richt, onder de naam Salomon Foodworld. Het zou voor het bedrijf geen grote stap zijn om die producten ook in de Nederlandse supermarkten te krijgen.

Cijfers

In 2018 behaalde Vion een omzet van €4,7 miljard (ruim €5 miljard in 2017) en een nettowinst van €10,2 miljoen (€21,8 miljoen in 2017). De tegenvallende omzet en nettowinst was volgens het bedrijf vooral te danken aan de lage verkoopprijzen van runderhuiden en de hoge prijzen van varkens tijdens de droge zomer. Wel bracht Vion de nettoschuld terug tot €35,1 miljoen.

Investeren

Komend jaar investeert Vion €35 miljoen in de uitbreiding van de fabriek in Boxtel. Daarmee kan de productie geconcentreerd worden om te besparen op vervoer en de productieketen de verkorten. Het bedrijf zet ook in op transparantie. Volgend jaar wil Vion een track-and-trace-systeem hebben waarmee de Nederlandse consument via een QR-code op het vleesproduct de oorsprong ervan kan achterhalen. Die transparantie biedt ook mogelijkheden voor de Aziatische markt, waar voedselveiligheid en traceerbaarheid van vlees hoog op de agenda staan. Azië is een van de weinige werelddelen waar de vraag naar vlees nog groeit.

Altijd op de hoogte blijven?