Vion pleit voor 'Nederlands etiket'

DOETINCHEM - De Nederlandse vleessector zou haar vlees en vleeswaren meer als Nederlands kwaliteitsproduct moeten vermarkten.

Dat zei Ron Toebosch, business development manager van Vion, tijdens een bijeenkomst van de stuurgroep varkens van voorlichtersnetwerkorganisatie Agrivaknet in Wijchen.

Vlaggetje
'In supermarkten zie je nooit een Nederlands vlaggetje op een vleesverpakking. Dat doen ze in bijvoorbeeld Engeland en Frankrijk veel beter. Daar is de nationale herkomst van het vlees een goed verkoopargument', aldus Toebosch op agd.nl.

De Vion-manager wil niet zo ver gaan om eigen merken te gaan voeren. 'Het kost handenvol met geld om een merk te ontwikkelen en in de markt te zetten. Die ruimte is er niet.'

Groot aandeel buitenlands varkensvlees
Het pleidooi van Toebosch voor de positionering van een Nederlands kwaliteitsproduct had mede te maken met het relatief grote aandeel (iets meer dan 50 procent) van buitenlands varkensvlees in de Nederlandse markt.

Toebosch: 'Hoe is dat mogelijk. Dat moet toch niet kunnen, zeker als je ziet wat we hier allemaal doen op gebied van welzijn en milieu.'

Lees ook:
Metamorfose merkenlandschap (26 maart 2009)

Bekijk ons nieuwsoverzicht voor:
Alle artikelen over Vion