Vion vervangt 3.300 Oost-Europese flexbanen door vaste contracten

Vion

De Vion Food Group neemt per 1 januari 2021 3.300 werknemers in vaste dienst. Het gaat om medewerkers die al bij de Duitse vestigingen van Vion werken op basis van flexcontracten via bureaus. Vion beëindigt de samenwerking met deze bureaus en neemt zelf de verantwoording over voor de betrokken medewerkers.

Vanaf 1 januari 2021 zijn uitzendkrachten op flexbasis in de vleesindustrie verboden in Duitsland. Overigens is Vion, "conform de eigen MVO-richtlijnen", al sinds 2017 bezig werknemers van externe dienstverleners over te nemen als die al langer bij het bedrijf werken, schrijft Vion in het nieuwsbericht. De afdeling Human Resources wordt versterkt om de nieuwe instroom te kunnen bedienen. Voor het vaste personeel heeft de verandering geen gevolgen: "Alle werknemers die momenteel bij Vion in Duitsland werken, behouden hun baan." Is het echt allemaal zo business as usual? De grote stap ineens kan gezien worden als een reactie op de beschuldigende reacties op de talrijke Corona-besmettingen waarmee slachthuizen dit voorjaar geconfronteerd. Hoewel de oorzaak vermoedelijk moet worden gezocht in de ventilatiesystemen in de koude omgeving van slachthuizen, richtten de verwijten van de politiek zich op de povere woon- en vervoersomstandigheden waaronder Oost-Europeanen met tijdelijk contracten dicht op elkaar leven.

Voor de nieuwe werknemers voorziet Vion wel een probleem: taalbarrières. De nieuwe werknemers zijn voornamelijk afkomstig uit Oost-Europese culturen. "Om de natuurlijke afstand tussen de bestaande taalbarrières te overbruggen, bieden we taalcursussen, maar ook concrete ondersteuning, bijvoorbeeld in de vorm van advies over instanties en overheden." Vion gaat de nieuwe medewerkers via enquêtes vragen "hoe zij het beste ondersteund kunnen worden."

Foodlog

Lees ook
CoolBest richt zich, ondanks corona, op de ‘Out of Home’-markt

CoolBest richt zich, ondanks corona, op de ‘Out of Home’-markt

De Nederlandse drankenproducent CoolBest breidt het assortiment uit met meeneemverpakkingen van de drie populairste dranken. Het merk gaat zich voor het eerst richten op de ‘buiten de deur’-markt. De dranken zijn verpakt in 330mL PET flessen.

Corona en de kracht van ketenintegratie

Corona en de kracht van ketenintegratie

Dat we ingrediënten van over de hele wereld halen, vinden we heel normaal. Onze voorouders haalden in de vijftiende eeuw immers al grondstoffen en specerijen uit alle werelddelen. Met de ontwikkeling van snelle transport- en communicatiemogelijkheden zijn mondiale productieketens in de voedingsindustrie alleen maar toegenomen. Maar nu de uitbraak van...

Ondernemers krijgen langer de tijd om belastingschuld af te lossen

Ondernemers krijgen langer de tijd om belastingschuld af te lossen

Ondernemers die wegens corona uitstel van betaling van belastingen hebben gekregen, krijgen langer de tijd om hun opgebouwde belastingschuld af te lossen. Zij krijgen nu 36 maanden de tijd om de belastingschuld terug te betalen en hoeven pas vanaf 1 juli 2021 terug te betalen. Daarnaast kunnen ondernemers die al eens uitstel hebben aangevraagd, hun...