Visconservenmerk Princes steunt Plastic Bank

Plastic Bank_Princes_pb

Princes laat weten de Plastic Bank te steunen bij het verwijderen van plastic uit kustgebieden om oceaanvervuiling te voorkomen. Een verbreding van de duurzame activiteiten, aldus het visconservenmerk. "De oceanen zijn een belangrijke bron voor de vis die we eten en door Princes wordt verkocht. Princes wil daarom zorgen voor een duurzaam beheer van de oceanen."

Plastic Bank stopt oceaanplastic en verbetert de levens in kwetsbare kustgemeenschappen. De organisatie bouwt ethische recycling-ecosystemen in kustgemeenschappen in landen als Haïti, Brazilië, Indonesië, de Filippijnen en Egypte. Het ingezamelde materiaal wordt gesorteerd en opnieuw verwerkt voor re-integratie in producten en verpakkingen als onderdeel van een gesloten supply-chain. Lokale inzamelaars ruilen hun plastic afval in voor een vergoeding waarmee ze in de basisbehoeften van het gezin kunnen voorzien, zoals boodschappen, brandstof om te koken, schoolgeld en een ziektekostenverzekering. Als partner van Plastic Bank draagt Princes bij aan de bestrijding van zowel de plasticvervuiling in de oceanen als de hoge armoedecijfers in ontwikkelingslanden.

Met de samenwerkingen willen de twee organisaties voorkomen dat zo’n 170 ton oceaanplastic in zee belandt. Consumenten worden in een campagne aangespoord mee te helpen dit doel te bereiken: voor elke twee verkochte blikjes Princes wordt het plastic gelijk aan een plastic fles voor eenmalig gebruik ingezameld in kustgebieden. 

Duurzaamheid

Menno Bax, Marketing Director Princes Europe, noemt de samenwerking een mooie aanvulling op de bestaande duurzame initiatieven van het merk. Princes verkoopt volgens onderzoeksbureau Nielsen het grootste volume MSC-gecertificeerde vis in Nederland en heeft als doelstelling om eind 2021 alleen nog maar verantwoord ingekochte tonijn aan te bieden. Sinds 2020 is de visketen van Princes met het digitale platform checkjevis.nl inzichtelijk gemaakt.

Princes is onderdeel van Princes Group. Deze is medeoprichter van het Sustainable Indian Ocean Tuna Initiative (SIOTI), een vijfjarenproject dat belangrijke kwesties rondom de tonijnvisserij aanpakt. Daarnaast is Princes oprichtende partner van de International Seafood Sustainability Foundation (ISSF) om de standaarden op het gebied van tonijnvisserij te verbeteren.

 

 

Lees ook
Plus past vleesverpakkingen aan

Plus past vleesverpakkingen aan

Plus wil minder palstic gebruiken. Daarom pastte de supermarktketen de afgelopen jaren samen met de vleesleveranciers de verpakkingen voor vlees aan. Hiermee bespaart Plus bijna 200.000 kg plastic.

Consumentenbond: tonijnsalade gezonder geworden

Consumentenbond: tonijnsalade gezonder geworden

  In de afgelopen jaren is de tonijnsalade uit de supermarkten gezonder en duurzamer geworden. Dit concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Er zijn echter nog wel verbeterpunten. De Consumentenbond onderzocht achttien tonijnsalades en beoordeelde deze op smaak, voedingswaarde en duurzaamheid. In vergelijking met metingen uit...

Verschillende tonijnbestanden tonen herstel

Verschillende tonijnbestanden tonen herstel

Volgens IUCN gaat het beter met de vier verschillende tonijnbestanden. Dit is te danken aan de visquota die gelden voor deze soorten. "Het toont aan dat soorten echt wel kunnen herstellen als we ons best doen", zegt Bruno Oberle, algemeen directeur van IUCN.