Visconservenmerk Princes steunt Plastic Bank

Plastic Bank_Princes_pb

Princes laat weten de Plastic Bank te steunen bij het verwijderen van plastic uit kustgebieden om oceaanvervuiling te voorkomen. Een verbreding van de duurzame activiteiten, aldus het visconservenmerk. "De oceanen zijn een belangrijke bron voor de vis die we eten en door Princes wordt verkocht. Princes wil daarom zorgen voor een duurzaam beheer van de oceanen."

Plastic Bank stopt oceaanplastic en verbetert de levens in kwetsbare kustgemeenschappen. De organisatie bouwt ethische recycling-ecosystemen in kustgemeenschappen in landen als Haïti, Brazilië, Indonesië, de Filippijnen en Egypte. Het ingezamelde materiaal wordt gesorteerd en opnieuw verwerkt voor re-integratie in producten en verpakkingen als onderdeel van een gesloten supply-chain. Lokale inzamelaars ruilen hun plastic afval in voor een vergoeding waarmee ze in de basisbehoeften van het gezin kunnen voorzien, zoals boodschappen, brandstof om te koken, schoolgeld en een ziektekostenverzekering. Als partner van Plastic Bank draagt Princes bij aan de bestrijding van zowel de plasticvervuiling in de oceanen als de hoge armoedecijfers in ontwikkelingslanden.

Met de samenwerkingen willen de twee organisaties voorkomen dat zo’n 170 ton oceaanplastic in zee belandt. Consumenten worden in een campagne aangespoord mee te helpen dit doel te bereiken: voor elke twee verkochte blikjes Princes wordt het plastic gelijk aan een plastic fles voor eenmalig gebruik ingezameld in kustgebieden. 

Duurzaamheid

Menno Bax, Marketing Director Princes Europe, noemt de samenwerking een mooie aanvulling op de bestaande duurzame initiatieven van het merk. Princes verkoopt volgens onderzoeksbureau Nielsen het grootste volume MSC-gecertificeerde vis in Nederland en heeft als doelstelling om eind 2021 alleen nog maar verantwoord ingekochte tonijn aan te bieden. Sinds 2020 is de visketen van Princes met het digitale platform checkjevis.nl inzichtelijk gemaakt.

Princes is onderdeel van Princes Group. Deze is medeoprichter van het Sustainable Indian Ocean Tuna Initiative (SIOTI), een vijfjarenproject dat belangrijke kwesties rondom de tonijnvisserij aanpakt. Daarnaast is Princes oprichtende partner van de International Seafood Sustainability Foundation (ISSF) om de standaarden op het gebied van tonijnvisserij te verbeteren.

 

 

Lees ook
Twee nieuwe mogelijkheden ontwikkeld om plastic te recyclen

Twee nieuwe mogelijkheden ontwikkeld om plastic te recyclen

Een samenwerkingsverband tussen bedrijven, overheden en hogescholen en universiteiten ontwikkelde twee veelbelovende methoden om plastic te recyclen. TNO slaagde erin kleine proeven in om lagen van verpakkingsfolies van elkaar te scheiden. Chemiebedrijf DOW ontdekte de mogelijkheden van meerlaagse folies die uit hetzelfde soort polymeer bestonden.

Nestlé brengt plantaardige tonijn op de markt

Nestlé brengt plantaardige tonijn op de markt

Nestlé gaat in Zwitserland plantaardige tonijn verkopen als alternatief voor ingeblikte tonijn. Het bedrijf zegt de producten in slechts negen maanden ontwikkeld te hebben. De producten zijn in glas en als sandwich te koop.

Jumbo introduceert MSC-gecertificeerde huismerklijn visconserven

Jumbo introduceert MSC-gecertificeerde huismerklijn visconserven

Supermarktketen Jumbo introduceert een eigen huismerklijn visconserven met MSC-keurmerk. Hiermee zet de supermarktketen een nieuwe stap in het verduurzamen van het visaanbod. Eerder kregen de verse en diepvriesvis van het Jumbo Huismerk al het duurzaamheidskeurmerk toegewezen.