Visconsumptie Nederlanders wederom licht gestegen

Essies Verse Vis_foto Koos Groenewold_3

Foto: Koos Groenewold

Afgelopen jaar is de Nederlandse consument weer meer vis gaan eten. In de periode 1 juli 2021 tot 30 juni 2022 groeide de visconsumptie van 9,3 naar 9,5 kilo. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van het Nederlands Visbureau.

Het Nederlands Visbureau noemt de groei van de visconsumptie een lichtpuntje na een jaar van coronamaatregelen en de energiecrisis. Op de Europese ranglijst van visconsumptie staat Nederland op de twaalfde plaats. “Een redelijk goed gemiddelde, al is dit voor een land dat grenst aan zee met veel verse, eigen aanvoer best opmerkelijk”, aldus het Visbureau.

Top 5 vis

De Nederlandse consument eet verschillende soorten vis, vooral buitenshuis. De top 5 bestaat nog steeds uit zalm, tonijn, haring. kabeljauw en mosselen. Binnen het gezin eten de meeste kinderen tussen acht en zestienjaar mee als de maaltijd vis bevat en ruim de helft vindt het lekker en gezond. Viswinkels en viskramen met bijhorende eetgelegen zorgen nog altijd voor minstens 40 procent van de totale visverkopen.

Prijsstijgingen

Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat vis in de eerste zeven maanden van 2022 gemiddeld 5 procent duurder. De prijzen van verse en gekoelde vis stegen met 6,5 procent, bereidingen en conserven met 6,8 procent, en tot slot gerookte, gedroogde of gezouten vis met 2,1 procent. Juli 2022 stegen de visprijzen nog verder. Er waren prijsstijgingen van meer dan 10%.

Verwachtingen toekomst

De verwachten voor de tweede helft van 2022 zijn verdeeld. Analisten van ABN AMRO verwachten een stabiele ontwikkeling van de vraag naar vis. Vis vormt een goed alternatief voor vlees. Duurzaamheid en gezondheid zijn daarnaast ook goede redenen voor de consument om voor vis te kiezen. 
Analisten van de Rabobank zijn minder optimisch, meldt het Visbureau. Ze verwachten dat consumenten gaan bezuinigen vanwege de gestegen kosten. De vraag is of ze dan nog voor de duurdere Noordzeevis kiezen.

Bron: Nederlands Visbureau

Geen nieuws van Vismagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief
Lees ook
Duitse consumenten besparen op vlees vanwege inflatie

Duitse consumenten besparen op vlees vanwege inflatie

Inflatie beïnvloedt het koopgedrag van veel consumenten, ook bij onze oosterburen. 31 procent van de Duitsers kan zich hun gebruikelijke vleesconsumptie niet meer veroorloven. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Vion voor de Vion Consumer Monitor.

NVWA: Structurele veranderingen noodzakelijk voor duurzame visketen

NVWA: Structurele veranderingen noodzakelijk voor duurzame visketen

Voor een duurzame en toekomstbestendige visketen zijn structurele verandering noodzakelijk. Die conclusie trekt Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) op basis van de analyse ‘De Visketen in Beeld’.

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren