Viswinkels en buitenlandse kruideniers winnen terrein

verse vis

Supermarkten blijken de drijvende kracht achter de groei in omzet én aantal winkels waar food wordt verkocht. In 2017 maakten winkels in voedings- en genotmiddelen 3,1 procent meer omzet dan in 2016. Het omzetniveau ligt inmiddels 15 procent boven dat van 2008. Gecorrigeerd voor prijsveranderingen kwam ook het volume hoger uit dan in 2008, meldt het CBS.

Het totale aantal food-winkels nam tussen 2008 en 2017 toe met 1,5 procent. Supermarkten groeiden in aantal met 3,2 procent naar 6.000 vestigingen, speciaalzaken met 0,8 procent naar 13.000.

Binnen het segment speciaalzaken is sprake van 'stevige verschillen': de snelle groeiers zijn het aantal viswinkels (groei 30 procent), kaaswinkels (+20 procent) en natuurvoedingswinkels (+18 procent). Ook het aantal winkels in buitenlandse voeding nam toe. Uit het straatbeeld verdwenen groentewinkels (-28 procent), slagers (-16 procent) en poeliers (-10 procent). Ook het aantal slijterijen (-6 procent) en tabakswinkels (-7 procent) nam af.

Bron: Foodlog

Lees ook
Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.

Inflatie ligt boven 10 procent

Inflatie ligt boven 10 procent

Voor het eerst sinds september 1975 ligt de inflatie boven de 10 procent. Afgelopen maand steeg deze naar 10,3 procent ten opzichte van juli 2021. Deze stijging wijt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) met name aan de prijsontwikkelingen van energie en woninghuur.

Omzet DSM groeit met 17 procent in eerste helft 2022

Omzet DSM groeit met 17 procent in eerste helft 2022

De omzet van DSM is in het eerste half jaar van 2022 boven verwachting gegroeid. Dat heeft DSM grotendeels te danken aan de prijsverhogingen van producten. De omzet groeide het afgelopen half jaar met 17 procent tot ruim 4 miljard euro.