Viswinkels en buitenlandse kruideniers winnen terrein

verse vis

Supermarkten blijken de drijvende kracht achter de groei in omzet én aantal winkels waar food wordt verkocht. In 2017 maakten winkels in voedings- en genotmiddelen 3,1 procent meer omzet dan in 2016. Het omzetniveau ligt inmiddels 15 procent boven dat van 2008. Gecorrigeerd voor prijsveranderingen kwam ook het volume hoger uit dan in 2008, meldt het CBS.

Het totale aantal food-winkels nam tussen 2008 en 2017 toe met 1,5 procent. Supermarkten groeiden in aantal met 3,2 procent naar 6.000 vestigingen, speciaalzaken met 0,8 procent naar 13.000.

Binnen het segment speciaalzaken is sprake van 'stevige verschillen': de snelle groeiers zijn het aantal viswinkels (groei 30 procent), kaaswinkels (+20 procent) en natuurvoedingswinkels (+18 procent). Ook het aantal winkels in buitenlandse voeding nam toe. Uit het straatbeeld verdwenen groentewinkels (-28 procent), slagers (-16 procent) en poeliers (-10 procent). Ook het aantal slijterijen (-6 procent) en tabakswinkels (-7 procent) nam af.

Bron: Foodlog

Lees ook
Supermarkten moeten kleinere winkeliers helpen handhaven

Supermarkten moeten kleinere winkeliers helpen handhaven

Tijdens de corona-persconferentie van dinsdagavond zei premier Mark Rutte dat "supermarkten meer moeten doen om coronaregels te kunnen naleven." Directeur Marc Jansen van supermarktkoepel CBL reageert verbaasd.

Omzet foodwinkels blijft relatief hoog in het derde kwartaal

Omzet foodwinkels blijft relatief hoog in het derde kwartaal

De detailhandel heeft in het derde kwartaal van 2020 9,2 procent meer omgezet dan in 2019. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzet van foodwinkels blijft relatief hoog.

Supermarktomzet groeit in 2021 door dankzij boost coronavirus

Supermarktomzet groeit in 2021 door dankzij boost coronavirus

Supermarkten boeken dit jaar record-omzetten als gevolg van de coronacrisis. Hoe zal volgend jaar voor hen uitpakken?