Viswinkels en buitenlandse kruideniers winnen terrein

verse vis

Supermarkten blijken de drijvende kracht achter de groei in omzet én aantal winkels waar food wordt verkocht. In 2017 maakten winkels in voedings- en genotmiddelen 3,1 procent meer omzet dan in 2016. Het omzetniveau ligt inmiddels 15 procent boven dat van 2008. Gecorrigeerd voor prijsveranderingen kwam ook het volume hoger uit dan in 2008, meldt het CBS.

Het totale aantal food-winkels nam tussen 2008 en 2017 toe met 1,5 procent. Supermarkten groeiden in aantal met 3,2 procent naar 6.000 vestigingen, speciaalzaken met 0,8 procent naar 13.000.

Binnen het segment speciaalzaken is sprake van 'stevige verschillen': de snelle groeiers zijn het aantal viswinkels (groei 30 procent), kaaswinkels (+20 procent) en natuurvoedingswinkels (+18 procent). Ook het aantal winkels in buitenlandse voeding nam toe. Uit het straatbeeld verdwenen groentewinkels (-28 procent), slagers (-16 procent) en poeliers (-10 procent). Ook het aantal slijterijen (-6 procent) en tabakswinkels (-7 procent) nam af.

Bron: Foodlog

Lees ook
Corona veroorzaakt daling bierverkoop AB InBev en Heineken

Corona veroorzaakt daling bierverkoop AB InBev en Heineken

De coronacrisis zorgde de afgelopen maanden voor een daling van de bierverkoop van de grote brouwerijen AB InBev en Heineken. In veel landen sloot de horeca vanwege het coronavirus de deuren, wat een negatief effect had op de verkoop van bier. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van beide brouwerijen.

Rabobank voorspelt daling omzet in meeste sectoren

Rabobank voorspelt daling omzet in meeste sectoren

De Rabobank voorspelt in een recent onderzoekt een daling in omzetprognoses in de meeste bedrijfssectoren voor de jaren 2020 en 2021. Het onderzoekt vergelijkt de verwachte omzet met de omzet in 2019. De Rabobank concludeert dat het belangrijk is om de corona-maatregelen op een evenwichtige manier af te bouwen, zodat getroffen bedrijven weer zelfstandig...

95 procent van huishoudens koopt biologisch

95 procent van huishoudens koopt biologisch

In 2019 kocht 95,1 procent van de huishoudens biologische producten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek dat is uitgevoerd door Gfk in opdracht van Bionext. De meerderheid (89 procent) koopt deze producten gewoon in de supermarkt.