Vitaminwater VS nu weer zónder stevia

Coca-Cola draait een eerdere aanpassing aan Vitaminwater in de VS weer terug. In mei werd Vitaminwater geherformuleerd met stevia, maar na diverse klachten over de smaak gaat het frisdrankconcern nu weer over op de vertrouwde ingrediënten.

Glacéau Vitaminwater in de VS werd altijd gezoet met rietsuiker en fructose. Sinds mei werd gekozen voor een combinatie van rietsuiker en natuurlijke zoetstof stevia.

De smaak was echter zo veranderd dat er onder meer op sociale media veel protesten ontstonden. Klagers noemden de nieuwe smaak ‘walgelijk’ en ‘chemisch’. Er werd zelfs opgeroepen tot een kopersstaking.

Coca-Cola koos daarna eieren voor zijn geld en maakte bekend de receptverandering weer ongedaan te gaan maken. Dat melden Amerikaanse media.

“De fans hebben gesproken. We gaan weer terug naar de smaak die jullie kennen en waar jullie van houden”, aldus Coca-Cola in een verklaring.

Komend najaar

De variant met rietsuiker en fructose, dus zonder stevia, komt waarschijnlijk komend najaar weer in de schappen in de VS. Het bedrijf hoopt de operatie de komende winter te hebben afgerond. De lightversie van Vitaminwater (Vitaminwater Zero) blijft met stevia gezoet worden

Het concern had al eerder slechte ervaringen met nieuwe introducties op basis van vertrouwde smaken. Zo moest het bedrijf in de jaren tachtig een grootst opgezette introductie voor New Coke terugdraaien na een stroom aan woedende reacties

De lancering van Sprite met stevia in Nederland (vorig jaar) heeft overigens geen negatieve reacties over een mindere smaak opgeleverd. Deze versie heeft 30 procent minder calorieën dan de oorspronkelijke Sprite.

Coca-Cola Zero werd in 2007 geïntroduceerd en was toen in Nederland de meest geslaagde introductie van dat jaar. Inmiddels is het een vaste waarde in het frisdrankschap. Coca-Cola met stevia (en 30 procent minder calorieën) komt dit najaar naar Europa.

Lees ook:

Coca-Cola met stevia komt naar Europa (12 juni 2014)

Geen schadevergoeding valse claims Vitaminwater (22 juli 2013)

Lees ook
Coca-Cola introduceert de innovatieve KeelClip verpakking

Coca-Cola introduceert de innovatieve KeelClip verpakking

Frisdrankengigant Coca-Cola introduceert de KeelClip, een kleine kartonnen verpakking voor multipacks blik. Bij de KeelClip is de bestaande plastic krimpfolie vervangen door karton. Dit bespaart Coca-Cola jaarlijks 350.000 kilo nieuw plastic.

Coca-Cola brengt energiedrank op de markt

Coca-Cola brengt energiedrank op de markt

Vanaf eind april worden er twee nieuwe Coca-Cola producten toegevoegd aan het assortiment: Coca-Cola Energy en Coca-Cola Energy no sugar. Met deze cafeïne-bommetjes speelt The Coca-Cola Company in op de groeiende consumentenvraag naar energiedranken. Het nieuwe drankje van Coca-Cola bevat cafeïne van natuurlijke oorsprong, guarana-extract,...

Grote bedrijven openbaren hun ‘plastic footprint’

Grote bedrijven openbaren hun ‘plastic footprint’

Coca-Cola produceerde in 2017 3 miljoen ton plastic. Dat bedrijf en een aantal andere grootverbruikers van plastic verpakkingen voor de consumentenmarkt gaven openheid van zaken aan de Ellen MacArthur Foundation. Coca-Cola maakt, volgens The Guardian, een vijfde van de plastic PET-flessen ter wereld. Per minuut rollen er 200.000 PET-flesjes...