Vlees supermarkt goedkoper dan vleesvervangers

Vlees supermarkt_pixabay

Foto: Pixabay

Hoewel er steeds meer vleesvervangers in de schappen van de supermarkt liggen, blijven deze relatief prijzig. Tegelijkertijd blijven supermarkten stunten met kiloknallers, waardoor een stukje vlees goedkoper is. Duurzaamheidsdeskundigen pleiten voor true pricing. Dat meldt het FD.

Vleesvervangers kosten nu vaak nog het dubbele van vergelijkbare vleesproducten, terwijl de prijzen van de ingrediënten laag zijn. FD spreekt van nog geen euro per verpakking. Tegelijkertijd proberen supermarkten klanten te lokken door te stunten met vleesprijzen. Varkensvlees ligt tegen zo'n lage prijs in de schappen dat supermarkten hier netto verlies opdraaien. 

Daarom pleiten experts voor true pricing, de echte prijs van een product. Dit betekent de marktprijs plus de sociale en milieukosten. Vlees moet hiermee duurder worden, terwijl groente, fruit en vegaproducten goedkoper zijn.

Meer vraag naar vleesvervangers

Volgens marktonderzoeker IRI steeg de belangstelling voor vleesvervangers de afgelopen drie jaar met 46 procent. Dit had weinig gevolgen voor de prijs. Deze daalde slechts met 4 procent. Het Fd geeft hiervoor twee verklaringen. Allereerst de marges van de supermarkten. Volgens het FD betalen de producenten hoge marges voor een plekje in het vegaschap. Daarnaast zijn er de marges van de producenten van vleesvervangers zelf. Deze gebruiken ze voor de ontwikkeling van nieuwe producten en promotie en marketing van hun merk.

Volgens verschillende experts houden de hoge prijzen de grote doorbraak van vleesvervangers tegen. Wel is de verwachten dat dit op termijn gaat veranderen en supermarkten klanten gaan lokken met vleesvervangers in plaats van met kiloknallers.

Bron: FD

Lees ook
Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

De plastic handgrepen van multiverpakkingen frisdrank en water in de supermarkt gaan verdwijnen. Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola in Nederland, en Vrumona hebben besloten om hier mee te stoppen.

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren