Vlees supermarkt goedkoper dan vleesvervangers

Vlees supermarkt_pixabay

Foto: Pixabay

Hoewel er steeds meer vleesvervangers in de schappen van de supermarkt liggen, blijven deze relatief prijzig. Tegelijkertijd blijven supermarkten stunten met kiloknallers, waardoor een stukje vlees goedkoper is. Duurzaamheidsdeskundigen pleiten voor true pricing. Dat meldt het FD.

Vleesvervangers kosten nu vaak nog het dubbele van vergelijkbare vleesproducten, terwijl de prijzen van de ingrediënten laag zijn. FD spreekt van nog geen euro per verpakking. Tegelijkertijd proberen supermarkten klanten te lokken door te stunten met vleesprijzen. Varkensvlees ligt tegen zo'n lage prijs in de schappen dat supermarkten hier netto verlies opdraaien. 

Daarom pleiten experts voor true pricing, de echte prijs van een product. Dit betekent de marktprijs plus de sociale en milieukosten. Vlees moet hiermee duurder worden, terwijl groente, fruit en vegaproducten goedkoper zijn.

Meer vraag naar vleesvervangers

Volgens marktonderzoeker IRI steeg de belangstelling voor vleesvervangers de afgelopen drie jaar met 46 procent. Dit had weinig gevolgen voor de prijs. Deze daalde slechts met 4 procent. Het Fd geeft hiervoor twee verklaringen. Allereerst de marges van de supermarkten. Volgens het FD betalen de producenten hoge marges voor een plekje in het vegaschap. Daarnaast zijn er de marges van de producenten van vleesvervangers zelf. Deze gebruiken ze voor de ontwikkeling van nieuwe producten en promotie en marketing van hun merk.

Volgens verschillende experts houden de hoge prijzen de grote doorbraak van vleesvervangers tegen. Wel is de verwachten dat dit op termijn gaat veranderen en supermarkten klanten gaan lokken met vleesvervangers in plaats van met kiloknallers.

Bron: FD

Lees ook
5% minder varkensvlees verwerkt in eerste half jaar van 2022

5% minder varkensvlees verwerkt in eerste half jaar van 2022

Nederlandse slachterijen hebben in de eerste 23 weken van 2022 minder varkensvlees verwerkt, meldt Varkens.nl. 5 procent minder varkens werden geslacht in vergelijking met dezelfde periode in 2021.

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen 36 procent minder vlees in de supermarkt als zowel de prijzen worden verhoogd en ze meer informatie krijgen over de milieuschade door vleesproductie. Dit moet wel in combinatie gebeuren, melden het RIVM en de Vrije Universiteit.

Optimisme Duitse vleessector bij aanvang IFFA 2022

Optimisme Duitse vleessector bij aanvang IFFA 2022

In Frankfurt startte 14 mei IFFA, de internationale vakbeurs voor de vleesindustrie. Tot en met 19 mei staat Messe Frankfurt in het teken van de laatste innovaties op het gebied van vlees en alternatieve eiwitten. De Duitse vleessector is bij aanvang van de beurs positief gestemd.