Vleeslobby start campagne tegen ‘culturele kaping’ vleesnamen

benaming vleesvervangers_Foto pb copa cogeca

Foto: Copa-Cogeca

Europese vee- en vleesorganisaties starten een campagne tegen het gebruik van vleesnamen voor vegetarische producten, schrijft Nieuwe Oogst. De Europese vakbond van de vleesindustrie Clitravi, boerderijdierfokkers Effab, pluimveesector Avec, boerenbelangenbehartigers Copa-Cogeca, slagers IBC en veehandelaren UECBV slaan de handen ineen om te voorkomen dat het Europese Parlement het gebruik van benamingen als worst of hamburger toestaat voor plantaardige producten.

De campagne van de vleespartijen is getiteld ‘ceci n’est pas un steak’ en verwijst naar het schilderij ‘ceci n’est pas une pipe’ waarmee de surrealistische schilder René Magritte duidelijk maakte dat zijn geschilderde pijp geen echte pijp is, maar slechts een afbeelding op doek. “Ceci n'est pas un steak roept fundamentele vragen op over consumenteninformatie, ons cultureel erfgoed en de kracht van moderne marketing, die op een vrolijke manier grote zakelijke belangen en waarden versmelt”, aldus de lobbyisten.

Jean-Pierre Fleury, voorzitter van de Copa-Cogeca werkgroep voor rundvlees: “Dit is een duidelijk geval van culturele kaping. Bepaalde marketingbureaus gebruiken deze benamingen met opzet om de consument in verwarring te brengen. Deze gelooft nu dat het vervangen van het ene product door een ander product geen invloed heeft op de voedingsinname.”

De vleeslobby vindt dat de plantaardige eiwitproducten en vleesvervangers wel creatiever in de markt gezet mogen worden. "Een industrie die ernaar streeft mainstream te worden, zou haar reputatie niet moeten opbouwen door haar marketinginspanningen te richten op bestaande producten en de strijd ertegen aan te binden.”

De satirische komiek Lubach maakte de campagne afgelopen zondagavond op de Nederlandse TV belachelijk met de slogan You have to murder to call it a burger.

Foodlog

Lees ook
Westland Kaas en Those Vegan Cowboys lanceren plantaardige kaas

Westland Kaas en Those Vegan Cowboys lanceren plantaardige kaas

Westland Kaas en Those Vegan Cowboys brengen in 2021 een plantaardige alternatief voor kaas op de markt. De partijen vonden elkaar in hun 'gezamenlijke overtuiging dat vegan vooral lekker moet zijn', aldus het persbericht.

‘Vlees mag best duurder, maar laat de markt de prijs zetten’

‘Vlees mag best duurder, maar laat de markt de prijs zetten’

De leden van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) zijn niet principieel tegen een verhoging van de vleesprijs. Zij zijn echter van mening dat de markt de prijs moet zetten en dat die niet door middel van een heffing of belasting tot stand moet komen. Ook moet een eventuele prijsverhoging ten goede komen aan de gehele keten, dus ook naar...

Plantaardige kazen van Boermarke

Plantaardige kazen van Boermarke

Boermarke gaat begin 2021 dagelijks 10 ton plantaardige kaas produceren, waarvoor een geheel nieuwe productielijn wordt opgezet. Voor dit hoogwaardige product hebben ze in MULTIVAC een passende partner gevonden met een processing- en verpakkingslijn op maat. Zij leveren een totaaloplossing van het slicen, verpakken, controleren tot het etiketteren om...