Supermarkten verkochten tijdens de Week Zonder Vlees niet alleen meer vleesvervangers, maar ook meer vlees. Dat meldt Distrifood.

In maart meldde de Stichting Nationale Week Zonder Vlees nog dat ze dit jaar hun ‘impact hebben verdubbeld’ ten opzichte van vorig jaar. De stichting meet dat aan het aantal deelnemers dat zich inschreef: 57.600. Ook de commerciële partners waren enthousiast, want de supermarkten sleepten zo’n €1,2 miljoen aan extra omzet uit de verkoop van vleesvervangers. De verkoop van vleesvervangers steeg met 81 procent. Dat blijkt uit cijfers van IRI.

Week met veel vlees

Die ‘impact’ waar de stichting het over heeft valt echter niet te merken aan de verkoop van vlees. Die daalde niet, maar steeg zelfs met een procentje in de betreffende week. Volgens IRI kwam dat waarschijnlijk omdat er die week meer vlees in de bonus was dan gemiddeld. De eventuele klimaatwinst van mensen die een weekje geen vlees aten, werd dus teniet gedaan door de supermarkten zelf. Hun enthousiasme voor de Week Zonder Vlees wil blijkbaar niet zeggen dat ze streven naar lagere vleesconsumptie. Misschien valt er toch wat te zeggen voor de mening van de branchevereniging COV dat de Week Zonder Vlees vooral reclame is voor vleesvervangers.

Dit artikel verscheen eerder op: Vleesmagazine

Altijd op de hoogte blijven?