Vleesverwerkers klagen over de hoge varkensprijzen

vleeswaren_pixabay

Opnieuw trekt Clitravi, de vereniging voor de vleeswarenindustrie in Europa, aan de bel. De organisatie schrijft in een brief aan de Europese Commissie en de Europese voedselfederatie in de knel te komen door de hoge varkensvleesprijzen. Sinds januari zijn die met 25% gestegen. Voor vleesverwerkers heeft dat grote gevolgen: de varkensvleesprijs maakt 50 tot 75% van hun productiekosten uit.

De prijsstijging is het gevolg van de Afrikaanse varkenspest (ASF) die in Azië en met name China rondwaart. China is de grootste varkensvleesproducent ter wereld; de decimering van de varkensstapel als gevolg van de ziekte leidt tot tekorten. Daarom haalt China extra varkensvlees uit het buitenland, wat prijsverhogend werkt op de markten waar het vlees normaal gesproken werd verkocht. De varkensboeren zijn in hun nopjes door de hoge prijzen, die echter tot onrust bij de Europese vleesverwerkers leiden.

Hoewel de vleesverwerkers zelf geen invloed hebben op de prijsontwikkelingen, "vinden zij het belangrijk dat de gehele varkensketen weet heeft van de uitdagingen die deze uitzonderlijke marktsituatie met zich meebrengt. Bedrijven (en banen) zouden op de tocht staan," aldus Boerenbusiness.

In april van dit jaar sloeg Clitravi ook al alarm. Boeren reageerden toen sceptisch: "Nu de prijzen hoger zijn, moeten de verwerkers niet zeuren want die willen ook nooit de te lage prijzen samen in de keten dragen. Zo werkt een vrije markt nu eenmaal en als je daar niet mee om kunt gaan, moet je maar wat anders gaan doen", klonk het toen.

Ook nu hebben de boeren in hun eerste reacties nog steeds geen medelijden met de klagende verwerkers.

Lees ook
Vion brengt biologische lijn op de Duitse markt

Vion brengt biologische lijn op de Duitse markt

De populariteit van biologisch vlees in Duitsland neemt toe. In 2019 steeg het marktaandeel met 13,8 procent. Daarom brengt Vion haar biologische lijn 'Der Grüne Weg' op de Duitse markt. Het assortiment bestaat uit biologisch rund- en varkensvlees. Het merk is gebaseerd op Vions Nederlandse bio-merk De Groene Weg.

Listeria-fabriek Offerman hield informatie achter voor zijn schoonmakers

Listeria-fabriek Offerman hield informatie achter voor zijn schoonmakers

‘Vleeswarenfabriek Offerman verzweeg tegen zijn eigen schoonmaakbedrijf dat de verouderde fabriek in Aalsmeer extra moest worden schoongemaakt,’ ontdekte De Telegraaf na onderzoek naar de schoonmaakpraktijken in die fabriek.

TAPP Coalitie: Helft van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees

TAPP Coalitie: Helft van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees

52 procent van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees. Er zit wel een voorwaarde aan. De meerpijs moet een goede bestemming krijgen, zoals goedkopere groenten en fruit en steun aan de boeren. Dat blijkt uit onderzoek van TAPP Coalitie.