Voeding in de prijzen bij ASN Bank Wereldprijs

cacaovruchten

Beeld: Rodrigo Flores via Unsplash

Bij de online uitreiking van de ASN Bank Wereldprijs 2020 gingen de tweede prijs en de publieksprijs naar voedingsbedrijven, namelijk Kumasi Drinks en FALAFVAL.

Kumasi Drinks uit Zutphen werd tweede van de zes finalisten en won € 15.000. De start-up produceert sappen en soda's van het vruchtvlees van cacaovruchten. Cacaoboeren, die gemiddeld erg weinig inkomen hebben, kunnen op die manier meer verdienen, omdat ze het sap dat vrijkomt bij het openbreken van de vruchten kunnen gebruiken voor een product. Kumasi Drinks is opgezet door Lars Gierveld, Linda Klunder en Rogier Power.

De Publieksprijs ging naar start-up FALAFVAL, die een kwart van de 7.000 stemmen binnensleepte. Het bedrijf, opgericht door Ayuk Bakia en Scifo Minnaard, krijgt € 5.000. FALAFVAL koopt bij lokale producenten, zoals boeren en telers, groente-reststromen op die anders in de prullenbak eindigen. Hier maakt het bedrijf vervolgens falafel van.

De grote winnaar was de Delftse start-up DeWarmte. Met hun innovatie kun je met restwarmte van afvalwater je huis verwarmen.

De ASN Bank Wereldprijs wordt sinds 2008 jaarlijks uitgereikt en heeft als doel startende ondernemers te ondersteunen en samen met hen de samenleving te verduurzamen.

Thema's
Lees ook
Digital Chef verkozen tot beste Twentse start-up

Digital Chef verkozen tot beste Twentse start-up

Digital Chef is verkozen tot beste Twentse start-up van 2020. De jury van TOM's Business Blow Out maakte dat bekend tijdens het jaarlijkse event, dit keer online, waarin de beste ondernemers van Twente worden gekozen.

Vijfde editie van de ProVeg Incubator van start

Vijfde editie van de ProVeg Incubator van start

Nooit eerder meldden zoveel food start-ups zich aan bij de ProVeg Incubator. Voor de vijfde editie selecteerde ProVeg zes jonge bedrijven, waaronder het Nederlandse The Fast Good Company.

Biologisch groeit niet meer, consumenten vinden het te duur

Biologisch groeit niet meer, consumenten vinden het te duur

Het marktaandeel van biologisch in Nederland is weliswaar klein (3,2%), maar het groeide jarenlang met en hoog percentage. In 2018 was nog sprake van een groei van 8,2%. Net nu de Europese Commissie heeft laten weten dat 25% van de Europese landbouw krachtens de Green Deal biologisch moet zijn in 2030, lijkt de groei eruit.