Voeding in de prijzen bij ASN Bank Wereldprijs

cacaovruchten

Beeld: Rodrigo Flores via Unsplash

Bij de online uitreiking van de ASN Bank Wereldprijs 2020 gingen de tweede prijs en de publieksprijs naar voedingsbedrijven, namelijk Kumasi Drinks en FALAFVAL.

Kumasi Drinks uit Zutphen werd tweede van de zes finalisten en won € 15.000. De start-up produceert sappen en soda's van het vruchtvlees van cacaovruchten. Cacaoboeren, die gemiddeld erg weinig inkomen hebben, kunnen op die manier meer verdienen, omdat ze het sap dat vrijkomt bij het openbreken van de vruchten kunnen gebruiken voor een product. Kumasi Drinks is opgezet door Lars Gierveld, Linda Klunder en Rogier Power.

De Publieksprijs ging naar start-up FALAFVAL, die een kwart van de 7.000 stemmen binnensleepte. Het bedrijf, opgericht door Ayuk Bakia en Scifo Minnaard, krijgt € 5.000. FALAFVAL koopt bij lokale producenten, zoals boeren en telers, groente-reststromen op die anders in de prullenbak eindigen. Hier maakt het bedrijf vervolgens falafel van.

De grote winnaar was de Delftse start-up DeWarmte. Met hun innovatie kun je met restwarmte van afvalwater je huis verwarmen.

De ASN Bank Wereldprijs wordt sinds 2008 jaarlijks uitgereikt en heeft als doel startende ondernemers te ondersteunen en samen met hen de samenleving te verduurzamen.

Thema's
Lees ook
Programma ScaleUpFood moet jonge foodbedrijven helpen opschalen

Programma ScaleUpFood moet jonge foodbedrijven helpen opschalen

ScaleUpNation, Foodvalley NL en Rabobank starten samen een nieuw programma om jonge foodbedrijven te helpen opschalen. Het ScaleUpFood-programma moet geselecteerde jonge ‘scale-ups’ helpen bij het behalen van groei. ScaleUpFood wil de groeiuitdagingen van bedrijven adresseren door voortdurend onderzoek uit te voeren om de succesfactoren...

Mars zet in op start-ups met oog op landbouw en gezondheid

Mars zet in op start-ups met oog op landbouw en gezondheid

Voedingsmiddelenmultinational Mars stapt in personalized nutrition, bericht FoodNavigator. In Nederland is het bedrijf vooral bekend van de Mars-, Milky Way-, Twix- en Bounty-repen. Maar behalve zoetwaren verkoopt het bedrijf in 100 landen nog tal van andere producten onder merknamen als Uncle Ben’s en Whiskas. Net als Nestlé ziet...

Start-ups: innovatieve aanjagers of fragiele probeersels?

Start-ups: innovatieve aanjagers of fragiele probeersels?

Stilstand is achteruitgang. De voedingsmiddelenindustrie heeft aanjagers nodig: start-ups. Die krijgen vaak hulp van allerlei projecten, instellingen en bedrijven. Toch leidt een groot deel van de start-ups uiteindelijk tot niets. Is die hulp wel nuttig? Wat maakt het zo moeilijk voor start-ups om te groeien? Regelmatig halen ze de pers: levensmiddelenfabrikanten...