‘Voedingsaanbod op scholen moet beter’

Scholen zeggen dat ze bezig zijn om hun voedingsaanbod te verbeteren, maar dat blijkt niet uit het aanbod in hun frisdrank- en snackautomaten. Dat stelt het RIVM in het onderzoek ‘De voedingsomgeving op scholen’. De organisatie noemt in het AD de resultaten teleurstellend.

83 procent van middelbare scholen heeft een frisdrankautomaat en 70 procent een snackautomaat. Op het mbo ligt dat met respectievelijk 91 en 85 procent zelfs nog hoger. Dit terwijl zo’n 80 procent van de scholen die meededen, aangeven de afgelopen jaren meer aandacht aan gezonde voeding te hebben besteed. Het voedingsaanbod in de schoolkantines is duidelijk gunstiger dan de producten die in de frisdranken- en snackautomaten worden aangeboden.

“De automaten zitten de gezonde school in de weg”, concludeert Matthijs van den Berg, hoofd afdeling Preventie & Voeding van het RIVM in het AD.

Verder maakt bij 90 procent van de middelbare scholen en 70 procent van de mbo-scholen die aan dit onderzoek meededen, informatie over gezonde voeding deel uit van het lesprogramma of projecten.

Zichtbare plaatsen en goedkoper

Bijna alle geraadpleegde scholen stimuleren een betere voedingskeuze op school door bijvoorbeeld gezondere producten op zichtbare plaatsen en goedkoper aan te bieden dan ongezonde.

Ook heeft ongeveer de helft van de scholen afspraken over een gezond voedingsaanbod binnen school schriftelijk vastgelegd in beleid.

Wel maakt minder dan vijf procent van de scholen afspraken over de verkoop van producten aan scholieren met eetgelegenheden buiten de school, zoals een snackkar, supermarkt of snackbar.

61 vestigingen van scholen in het voortgezet onderwijs en 88 vestigingen van het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) hebben de online-vragenlijst ingevuld.

Lees ook:

Lees ook
Smith & Sinclair komt naar Nederland

Smith & Sinclair komt naar Nederland

Vanaf januari 2021 zal Smith & Sinclair, het in Londen gevestigde snoepmerk dat alcohol gerelateerde zoetwaren maakt, opereren vanuit Nederland.

Waterpompen besparen 800.000 m3 gas in Nederlandse kaasfabriek

Waterpompen besparen 800.000 m3 gas in Nederlandse kaasfabriek

Sabroe Product Benelux installeerde een warmtepomp gecombineerd met waterkoeler in de nieuwe kaasfabriek van Rouveen Kaasspecialiteiten. De warmwaterpomp verplaatst de energiebehoefte van de waterkoeler, waardoor er nauwelijks energieverlies optreedt bij het verkoelen en verwarmen.

Brits onderzoek laat effect waarschuwingslabels op snackproducten zien

Brits onderzoek laat effect waarschuwingslabels op snackproducten zien

Een Britse onderzoeksgroep onderzocht het effect van waarschuwingslabels op snackproducten. Zij vergeleken het nut van een combinatie van tekst, afbeelding en calorie-informatie op de verpakking. De onderzoekers namen inspiratie uit onderzoek naar de verpakkingen van tabaksproducten, waarvan bewezen is dat expliciete afbeeldingen ervoor zorgen dat mensen...