Voedingsapp vanaf eind januari gelanceerd

voedings-app

De voedingsapp die het Voedingscentrum in opdracht van minister Schippers van Volksgezondheid gaat maken, wordt vanaf eind januari in 3 stappen gelanceerd. De app die in de plaats komt van het Vinkje, moet voor de individuele consument meer toegespitste informatie geven dan het Vinkje.

De app laat bijvoorbeeld de ingrediënten, voedingswaarde en allergenen van het product zien en geeft aan of het binnen de Schijf van Vijf past. Dat meldt het Voedingscentrum.

Steeds verder uitgebreid

De app wordt steeds iets verder uitgebreid. De eerste versie van de app, die eind januari 2017 verschijnt, start met zo’n 20.000 artikelen. In de tweede versie worden de keuzemogelijkheden uitgebreid. Ook zullen er dan meer producten in de app staan.

Gezondere alternatieven

Voor de laatste versie, die eind 2017 wordt gelanceerd, is het streven dat alle producten die in supermarkten verkocht worden (150.000 producten) in de app staan. In deze laatste fase zal de app ook gezondere alternatieven voor de gescande producten kunnen aanbieden. Zo kunnen meerdere producten worden vergeleken.

Medewerking gevraagd

Voor een goede werking van de app vraagt het Voedingscentrum de medewerking van fabrikanten en retailers. De organisatie heeft toestemming nodig om de data te kunnen gebruiken in de app.

Het Voedingscentrum geeft ook aan dat een gezondheidsbevorderend logo (zoals het Vinkje bedoeld was) naast de app kan helpen om de gezonde keuze makkelijker te maken. De minister laat nog onderzoeken of het gebruik van een logo wellicht iets kan toevoegen naast de app.

Lees ook:

Lees ook
Milieu Centraal lanceert nieuwe keurmerkenwijzer

Milieu Centraal lanceert nieuwe keurmerkenwijzer

UTRECHT - Milieu Centraal lanceert een nieuwe online keurmerkenwijzer. Hierin staat informatie over ruim 170 duurzaamheidskeurmerken en -logo's. In de afgelopen anderhalf jaar zijn er ruim 90 duurzaamheidskeurmerken en -logo's in Nederland bijgekomen, blijkt uit een inventarisatie van de voorlichtingsorganisatie. "Geen wonder dat er veel verwarring...

ACM start onderzoek naar keurmerken

ACM start onderzoek naar keurmerken

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is een vooronderzoek gestart naar keurmerken. Dat schrijft staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken in een brief aan de Tweede Kamer. Het vooronderzoek beperkt zich niet tot keurmerken voor voeding of duurzaamheid, maar is breder. Het onderzoek richt zich onder meer op mogelijke problemen voor consumenten...

ACM: 'Wildgroei keurmerken onwenselijk'

ACM: 'Wildgroei keurmerken onwenselijk'

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) noemt de wildgroei aan keurmerken onwenselijk. Het kan ertoe leiden dat bedrijven minder gaan investeren in productverbetering. ACM stelt dat het vertrouwen van consumenten in keurmerken uitgehold wordt en het hen de mogelijkheden ontneemt om goed geïnformeerde keuzes te maken. 'Bovendien doet het afbreuk aan...