Voedingsapps: het dilemma van data

app-boodschappen315

Apps voor het checken van voedingsinformatie in supermarkten worden pas succesvol als voldoende data beschikbaar komen. Maar in zee gaan met commerciële partijen voor die data ondergraaft weer de geloofwaardigheid van de informatie. Dat is een dilemma.

Dat bleek tijdens het congres ‘Silicon Valley meets Food Valley’ dat aan de vooravond van de Food Valley Expo werd gehouden.

Liesbeth Luijendijk (Food & Biobased Research - Wageningen UR) ging in op de app Allergie-Checker, waarbij consumenten met allergieën met hun mobiel verpakkingen in supermarkten kunnen checken of een bepaald product voor hen geschikt is. Deze app is ontwikkeld met het Voedingscentrum, FoodShopper, cateraar Sodexo, Jumbo Supermarkten, LEI Wageningen UR en ICT-ontwikkelaars Noldus, Q-Ray en Mobihealth.

'Meer data nodig'

Volgens Luijendijk zijn apps als Allergie-Checker en Recepten-Checker een succes maar zijn er tegelijkertijd wel meer data nodig. “We combineren databases van diverse consortium-partners, maar op dit moment kan nog maar 30 procent van alle informatie uit verpakkingen in supermarkten worden uitgelezen. Dat betekent dat van 10 gescande artikelen, slechts bij 3 artikelen de gegevens vrijkomen. Voedingsdata zijn duidelijk nog geen openbare data’, stelde ze.

Harrij Schmeitz (Frug I Com) sprak van een dilemma. De industrie heeft veel meer een contentprobleem dan een technologieprobleem. Ontegenzeggelijk zijn data goud geld waard, maar hoe maak je dergelijke initiatieven commercieel interessant, zonder dat de consument afhaakt omdat hij denkt dat het gekleurde, niet-neutrale informatie is. Schmeitz vertelde over platform Frug I Com waarbij telers, handelaren en retailers in de versketen actief samenwerken en informatie uitwisselen.

Naar 'prosumer'

Luijendijk wilde van leden van de Amerikaanse delegatie uit Silicon Valley weten hoe zij dit organiseren. Volgens panellid Tim West (Food Hackathon) kampt Amerika met hetzelfde probleem, dat ‘commerciële’ informatie (vanuit producenten) door consumenten niet meer wordt vertrouwd.

Rob Trice (The Mixing Bowl Hub) vindt dat we in plaats van te denken in termen als ‘consumer’ en ‘producer’, toe moeten naar ‘prosumer’, met co-creating content die wordt gevuld samen met de gebruiker.

Tijdens het congres ontmoetten ’s werelds oudste en nieuwste sector elkaar op Papendal om ervaringen uit te wisselen op het snijvlak van agro-food- en IT-innovaties.

Een verslag van het congres Silicon Valley meets Food Valley is te lezen in EVMI 8.

E-paper (voor abonnees is het hele magazine beschikbaar, voor niet-abonnees enkele pagina’s).

Abonneren

Lees ook: