Voedingscentrum ageert tegen opdringkassa

evmi-verleidingen

Het Voedingscentrum is een campagne gestart om ongezonde verleidingen tijdens het winkelen en onderweg, zoals ‘opdringkassa’s’, tegen te gaan. De organisatie roept op om foto’s van dikmakende omgevingen en ongewenste verleidingen op Facebook en Twitter te plaatsen.

Met de campagne wil het Voedingscentrum Nederlanders bewuster maken van het overwegend ongezonde aanbod onderweg en in winkelgebieden. De organisatie noemt als voorbeeld de ‘opdringkassa’ bij (tank)stations waar de kassamedewerker klanten wijst op vaak ongezonde kassakoopjes.

Uit onderzoek blijkt dat mensen in Nederland zo’n 200 voedselkeuzes per dag maken. Deze worden vaak gedaan op basis van gewoontegedrag, meldt de organisatie. De omgeving kan ongewenst eetgedrag uitlokken, omdat daar eerder positieve ervaringen mee zijn opgedaan. Dat werkt alleen al als mensen eten zien of ruiken.

Wilsuitputting

Zelfcontrole vraagt veel mentale inspanning, stelt het Voedingscentrum. Hoe meer verleidingen, hoe lastiger het wordt om weerstand te blijven bieden. Uiteindelijk leidt dit volgens de organisatie tot wilsuitputting of egodepletie. Keuzes worden dan vaker impulsief gemaakt, juist door prikkels uit de omgeving.

Ongezond eten dat tijdens het winkelen of onderweg wordt gekocht, is voor twee derde van de Nederlanders een spontane aankoop. Van deze groep heeft een kwart soms achteraf spijt van deze aankoop. Dat blijkt uit een steekproef van onderzoeksbureau GfK onder ruim 2600 consumenten, stelt het Voedingscentrum.

59 procent van de Nederlanders ergert zich aan opdringkassa’s. Een zelfde percentage geeft aan tijdens het winkelen en onderweg een gezonder aanbod aan eten en drinken te willen, aldus de steekproef.

'Betuttelingszucht'

Niet iedereen is het overigens eens met de campagne. De Telegraaf spreekt van ‘betuttelingszucht’ van ‘de zedenmeesters’ en van ‘zogenaamd ongewenste verleidingen’ waardoor ‘weerloze burgers tegen hun zin worden verleid’.

Volgens het Voedingscentrum wordt op steeds meer plekken ongezond voedsel aangeboden. Zo zijn er al schappen met snoep bij de kassa’s in de bouwmarkten, drogisterijen en zaken voor huishoudelijke artikelen en is er zelfs ‘leesdrop’ bij boekhandels.

Mensen die de voor hen verleidelijke eetomgevingen beu zijn, kunnen deze via Facebook en Twitter meedelen, voorzien van #verleidmeniet.

Lees ook:

Retailers willen snoep bij kassa weren (29 augustus 2014)

Klein duwtje richting gezond/duurzaam helpt (19 december 2012)

Lees ook
Brits onderzoek laat effect waarschuwingslabels op snackproducten zien

Brits onderzoek laat effect waarschuwingslabels op snackproducten zien

Een Britse onderzoeksgroep onderzocht het effect van waarschuwingslabels op snackproducten. Zij vergeleken het nut van een combinatie van tekst, afbeelding en calorie-informatie op de verpakking. De onderzoekers namen inspiratie uit onderzoek naar de verpakkingen van tabaksproducten, waarvan bewezen is dat expliciete afbeeldingen ervoor zorgen dat mensen...

Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Producten met witte bloem erin op de verpakking ‘volkoren’ noemen, is misleidend. Dat oordeelde de Reclame Code Commissie vorige week. Onder meer Albert Heijn, Bolletje en Jumbo zouden hun klanten op deze manier misleiden.

'Vanille' wordt 'vanillesmaak'

'Vanille' wordt 'vanillesmaak'

Alle grote producenten, waaronder Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Arla, Superunie, Plus, Zuivelhoeve, Dirk en Dekamarkt, gaan hun vanilleproducten aanpassen naar aanleiding van de klachtenprocedure die Foodwatch vorige maand won tegen FrieslandCampina over vanillevla zonder vanille. Dat maakt foodwatch bekend.In de door Foodwatch tegen FrieslandCampina...