Voedingscentrum: denk na over portiegrootte

Fabrikanten kunnen bijdragen aan een gezondere omgeving voor consumenten, door na te denken over portiegroottes. Ook moeten de beschikbaarheid van gezonde keuzes en het gebruiksgemak ervan verbeteren.

Dat stelt het Voedingscentrum in Factsheet Invloed van de omgeving op eetgedrag.

Mensen gaan er vaak vanuit dat een enkele verpakking de juiste hoeveelheid is om te consumeren, terwijl het eigenlijk juist meer porties zijn, stelt het document. Denk aan halve liter flessen frisdrank. Dit lijkt 1 portie maar bevat eigenlijk 2 glazen. Ook verpakkingen van snoeprepen bestaan vaak uit 2 delen. Doordat ze samen verpakt zijn, lijkt het 1 portie.

Het document gaat in op de fysieke omgeving en de talloze verleidingen. Menselijk gedrag wordt sterk gestuurd door impulsen. Dit wordt nog versterkt door gebrekkige zelfcontrole. De omgeving kan mensen verleiden om ongezond te eten, stelt het Voedingscentrum.

'Medium is groot'

Er is buitenshuis vaak sprake van een voedselaanbod dat varieert in klein, medium of groot. Mensen zijn geneigd voor medium te kiezen, maar deze medium-maat is nog altijd te veel. Eigenlijk is de kleine maat normaal en is groot juist een extra grote hoeveelheid, aldus het Voedingscentrum.

De Factsheet is bedoeld voor foodprofessionals als diëtisten, gewichtsconsulenten en mensen die eetomgevingen als supermarkten, (tank)stations en kantines inrichten. Ook fabrikanten en horecaondernemers kunnen inspiratie uit het document halen.

Behalve zelfregulatie bij de individuele consumenten wijst de Factsheet ook op nudging. Hierbij kan de consument een duwtje in de goede richting gegeven worden. Dit kan door bijvoorbeeld meer gezonde keuzes te bieden of de toegankelijkheid of het gebruiksgemak van gezonde producten te vergroten.

Lees ook:

Lees ook
Inzicht in verkoop producten Schijf van Vijf

Inzicht in verkoop producten Schijf van Vijf

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) wil de verkoop van de Schijf van Vijf-producten beter in beeld brengen. Het RIVM en het Voedingscentrum adviseren daarom om de Levensmiddelendatabank, waarin is vastgelegd of producten binnen de Schijf van Vijf vallen, te koppelen aan de verkoopcijfers.

Diabetes Fonds: ‘Snel belasting op suikerrijke dranken’

Diabetes Fonds: ‘Snel belasting op suikerrijke dranken’

Het Diabetes Fonds pleit bij het kabinet voor een snelle invoering van belasting op suikerrijke dranken. Een meerderheid van de Nederlandse jongeren drinkt frisdranken in hoeveelheden die de kans op ernstig overgewicht en diabetes type 2 vergroten, meldt de patiëntenorganisatie.

Nieuwe operationeel directeur Plastic Pact NL

Nieuwe operationeel directeur Plastic Pact NL

Plastic Pact NL heeft een nieuwe operationeel directeur. Sinds 1 juli vervult Carlijn Röell deze rol. Samen met de aangesloten bedrijven en organisaties gaat zij zich inzetten voor het sluiten van de kringloop van plastic verpakkingen en eenmalige plastic producten in Nederland.