Voedingscentrum: denk na over portiegrootte

Fabrikanten kunnen bijdragen aan een gezondere omgeving voor consumenten, door na te denken over portiegroottes. Ook moeten de beschikbaarheid van gezonde keuzes en het gebruiksgemak ervan verbeteren.

Dat stelt het Voedingscentrum in Factsheet Invloed van de omgeving op eetgedrag.

Mensen gaan er vaak vanuit dat een enkele verpakking de juiste hoeveelheid is om te consumeren, terwijl het eigenlijk juist meer porties zijn, stelt het document. Denk aan halve liter flessen frisdrank. Dit lijkt 1 portie maar bevat eigenlijk 2 glazen. Ook verpakkingen van snoeprepen bestaan vaak uit 2 delen. Doordat ze samen verpakt zijn, lijkt het 1 portie.

Het document gaat in op de fysieke omgeving en de talloze verleidingen. Menselijk gedrag wordt sterk gestuurd door impulsen. Dit wordt nog versterkt door gebrekkige zelfcontrole. De omgeving kan mensen verleiden om ongezond te eten, stelt het Voedingscentrum.

'Medium is groot'

Er is buitenshuis vaak sprake van een voedselaanbod dat varieert in klein, medium of groot. Mensen zijn geneigd voor medium te kiezen, maar deze medium-maat is nog altijd te veel. Eigenlijk is de kleine maat normaal en is groot juist een extra grote hoeveelheid, aldus het Voedingscentrum.

De Factsheet is bedoeld voor foodprofessionals als diëtisten, gewichtsconsulenten en mensen die eetomgevingen als supermarkten, (tank)stations en kantines inrichten. Ook fabrikanten en horecaondernemers kunnen inspiratie uit het document halen.

Behalve zelfregulatie bij de individuele consumenten wijst de Factsheet ook op nudging. Hierbij kan de consument een duwtje in de goede richting gegeven worden. Dit kan door bijvoorbeeld meer gezonde keuzes te bieden of de toegankelijkheid of het gebruiksgemak van gezonde producten te vergroten.

Lees ook:

Lees ook
Aandacht voor verpakkingsinnovaties Gouden Noot tijdens Empack 2023

Aandacht voor verpakkingsinnovaties Gouden Noot tijdens Empack 2023

Verpakkingsbeurs Empack zet tijdens de twintigste editie op 5 en 6 april 2023 de innovaties van de winnaars van de Gouden Noot in de schijnwerpers. Het is het debuut van de Gouden Noot op Empack.

Coca-Cola introduceert plastic flessen met aangehechte doppen

Coca-Cola introduceert plastic flessen met aangehechte doppen

Coca-Cola in Nederland voorziet vanaf dit najaar haar plastic flessen van een aangehechte dop. Met de nieuwe doppen wil de frisdrankgigant inzameling en recycling stimuleren en zwerfafval tegen gaan.

RIVM stelt PFAS-normen oppervlaktewater bij

RIVM stelt PFAS-normen oppervlaktewater bij

Het RIVM heeft nieuwe PFAS-normen berekend voor oppervlaktewater. Het uitgangspunt hierbij was dat mensen hun leven lang vis uit oppervlaktewater moeten kunnen eten, zonder teveel PFAS binnen te krijgen.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren