Voedingscentrum: denk na over portiegrootte

evmi-voedingscentrum-factsheet

Fabrikanten kunnen bijdragen aan een gezondere omgeving voor consumenten, door na te denken over portiegroottes. Ook moeten de beschikbaarheid van gezonde keuzes en het gebruiksgemak ervan verbeteren.

Dat stelt het Voedingscentrum in Factsheet Invloed van de omgeving op eetgedrag.

Mensen gaan er vaak vanuit dat een enkele verpakking de juiste hoeveelheid is om te consumeren, terwijl het eigenlijk juist meer porties zijn, stelt het document. Denk aan halve liter flessen frisdrank. Dit lijkt 1 portie maar bevat eigenlijk 2 glazen. Ook verpakkingen van snoeprepen bestaan vaak uit 2 delen. Doordat ze samen verpakt zijn, lijkt het 1 portie.

Het document gaat in op de fysieke omgeving en de talloze verleidingen. Menselijk gedrag wordt sterk gestuurd door impulsen. Dit wordt nog versterkt door gebrekkige zelfcontrole. De omgeving kan mensen verleiden om ongezond te eten, stelt het Voedingscentrum.

'Medium is groot'

Er is buitenshuis vaak sprake van een voedselaanbod dat varieert in klein, medium of groot. Mensen zijn geneigd voor medium te kiezen, maar deze medium-maat is nog altijd te veel. Eigenlijk is de kleine maat normaal en is groot juist een extra grote hoeveelheid, aldus het Voedingscentrum.

De Factsheet is bedoeld voor foodprofessionals als diëtisten, gewichtsconsulenten en mensen die eetomgevingen als supermarkten, (tank)stations en kantines inrichten. Ook fabrikanten en horecaondernemers kunnen inspiratie uit het document halen.

Behalve zelfregulatie bij de individuele consumenten wijst de Factsheet ook op nudging. Hierbij kan de consument een duwtje in de goede richting gegeven worden. Dit kan door bijvoorbeeld meer gezonde keuzes te bieden of de toegankelijkheid of het gebruiksgemak van gezonde producten te vergroten.

Lees ook:

Lees ook
Upfield merken krijgen CO2-informatie op het etiket

Upfield merken krijgen CO2-informatie op het etiket

Verschillende merken van Upfield, zoals Flora, Becel en ProActiv krijgen eind 2021 informatie over de CO2-voetafdruk op het etiket. Het bedrijf denkt dat meer consumenten voor hun producten kiezen als ze meer informatie tot hun beschikking hebben. Upfield roept branchegenoten op om het initiatief te volgen.

Vooruit naar vroeger met fris in glas bij SPAR

Vooruit naar vroeger met fris in glas bij SPAR

Internationale supermarktketen SPAR verkoopt in Oostenrijk zijn 5 populairste huismerk dranken in herbruikbare glazen flessen van 1 liter. SPAR ziet deze verandering als een logische stap naar een meer circulaire economie.

Voedingscentrum: Nederlanders passen eetgewoonten niet aan tijdens coronacrisis

Voedingscentrum: Nederlanders passen eetgewoonten niet aan tijdens coronacrisis

Vanwege de coronamaatregelen zitten veel Nederlanders thuis. Heeft dit gevolgen voor het eetpatroon? Het Voedingscentrum liet daarom een onderzoek uitvoeren. Hieruit blijkt dat er slechts kleine veranderingen zijn in het koop-, kook- en eetgedrag.