Voedingscentrum gaat 'keukenblunders' te lijf

8 september 2015

Een pastasalade die twee uur buiten de koelkast heeft gestaan, is niet meer te vertrouwen, zelfs niet als deze er nog goed uitziet. Eén op de vijf Nederlanders realiseert zich dat niet, stelt het Voedingscentrum. In de landelijke campagne ‘Ziekmakers zie je niet’ brengt het Voedingscentrum met uv-licht ‘keukenblunders’ aan het licht.

De campagne, gericht op het voorkomen van voedselinfecties, brengt herkenbare situaties uit Nederlandse keukens in beeld, waarbij uv-licht onverwacht veel ziekmakers, als gevolg van keukenblunders, laat oplichten.

Onderzoek

Het voedingscentrum wil ook mythes ontkrachten. Zo denkt bijna de helft (48%) van de consumenten dat ze aan voedingsmiddelen kunnen zien of ruiken of ze er ziek van worden, blijkt uit onderzoek dat het Voedingscentrum via Panelwizard heeft laten doen onder ruim 1500 personen die minimaal 1 keer per week koken. Het Voedingscentrum geeft aan dat beperkt houdbaar eten dat nog goed ruikt, te veel ziekmakers kan bevatten. 

Vijftigplussers en vrouwen bewuster

Vijftigplussers gaan over de hele linie bewuster en zorgvuldiger om met het bereiden en bewaren van eten dan jongeren. Tijdens de barbecue zijn mannen twee keer zo vaak als vrouwen niet zeker of het vlees goed gaar is; 10 procent van de mannen tegenover 5 procent van de vrouwen. Verder denkt 35 procent ten onrechte dat een theedoek hygiënisch schoon wordt bij wassen op 40˚C. “Dat moet 60˚C  zijn.”

Jaarlijks lopen ongeveer 700.000 Nederlanders een voedselinfectie op. Dat zijn zo’n 2.000 ziektegevallen per dag. Veel van die voedselinfecties ontstaan in de keuken van de consument zelf.

Tips

Met deze campagne wil het Voedingscentrum laten zien hoe mensen thuis kunnen voorkomen dat ze ziek worden of klachten krijgen van eten. De campagne, gefinancierd door het Ministerie van VWS, verwijst naar 5x veilig tips voor: kopen, wassen, scheiden, verhitten en koelen van eten.

Lees ook:

Campagne hygiëne in de keuken van start (18 november 2014)

Altijd op de hoogte blijven?