Voedingscentrum openbaart verborgen boodschappen

10 april 2017

Een boodschappenlijstje maken helpt om voedselverspilling te voorkomen. Daarom brengt het Voedingscentrum met de actie ‘verborgen boodschap’ een maand lang boodschappenlijstjes onder de aandacht.

4 kilo voedsel

“De meeste Nederlanders vinden het zonde om eten en drinken weg te gooien”, zegt Corné van Dooren, expert Duurzaam Eten van het Voedingscentrum. “Door een boodschappenlijstje te maken kun je jaarlijks zo’n 4 kilo voedsel van de afvalbak redden. Dat is mooi meegenomen voor het milieu én je portemonnee.”

Wat houdt de actie in?

Met de actie ‘verborgen boodschap’ zet het Voedingscentrum een maand lang boodschappenlijstjes in de spotlights. Consumenten kunnen van 10 tot en met 23 april hun eigen lijstje insturen, of dat van iemand anders. Een selectie van deze briefjes wordt op geheel eigen wijze geanalyseerd door lijstjes-expert Tefke van Dijk (bekend van Volkskrant Magazine) en kennisexpert Corné van Dooren (Voedingscentrum).

Boodschappenanalyse

De lijstjes worden onder de loep genomen door schrijfster Tefke van Dijk. Ze heeft al bijna 5 jaar een eigen boodschappenbriefjesrubriek in Volkskrant Magazine. “Aan het handschrift zie je met wat voor persoon je te maken hebt”, vertelt Van Dijk. “Je ziet al snel of het is geschreven door een chaoot, een routeplanner, een indeler of juist door een afvinker. Een lijstje bevat heel wat verborgen boodschappen. Deze leg ik in mijn analyses bloot.”

Boodschappentip

Ook Corné van Dooren openbaart telkens een verborgen boodschap. “Uit een boodschappenlijstje kun je meer aflezen dan je denkt. Het zegt iets over iemands consumptiegedrag. Vanuit duurzaamheids- en gezondheidsoogpunt gaan we slimme tips meegeven. Dat is handig voor de eigenaar van het briefje én onze andere volgers.”

Papieren boodschappenlijstje favoriet

Het maken van een boodschappenlijstje is populair. 55 procent van de Nederlanders doet dit regelmatig. Bijna 90 procent geeft de voorkeur aan een papieren briefje. Met name jongeren maken regelmatig een lijstje in hun mobiele telefoon. “Hoe je je boodschappen noteert, maakt niet uit. Maar dat een lijstje kan helpen staat vast. Als je je aan je lijstje houdt, koop je precies wat je nodig hebt en laat je je minder snel verleiden tot impulsaankopen. Daarmee voorkom je dat je aan het eind van de week onnodig eten weggooit”, aldus Van Dooren.

Boodschappenlijstje insturen

Consumenten die een boodschappenlijstje willen laten analyseren, kunnen een afbeelding van het boodschappenlijstje mailen naar actie@voedingscentrum.nl, delen op social media via #verborgenboodschap, of gratis per post opsturen naar het Voedingscentrum: ‘Actie verborgen boodschap’, antwoordnummer 352, 2508 VD Den Haag. Een selectie van de lijstjes wordt gepubliceerd op www.voedingscentrum.nl op FacebookTwitter en Instagram.

Lees ook:

         

Altijd op de hoogte blijven?