Voedingslabel Nutri-Score doorgevoerd in België

Nutriscore

Terwijl er in Nederland nog geen eenduidig voedselkeuzelogo is doorgevoerd, start in België een overheidscampagne voor de invoering van het Nutri-Scoresysteem. Deze campagne moet het label promoten bij de consumenten.

De Belgische minister van Volksgezondheid Maggie de Block voerde vorige zomer de Nutri-Score in, maar zojuist is er een Koninklijk Besluit gepubliceerd om het initiatief te ondersteunen. Het officiële advies vanuit het ministerie is voor producenten volledig vrijblijvend. Zij mogen zelf bepalen of ze het Nutri-Scorelabel omarmen of niet.

Fevia, de Belgische federatie van de voedingsindustrie, geeft aan dat de invoering vrijwillig moet blijven: ‘We kunnen van bedrijven die meertalige verpakkingen in verschillende landen commercialiseren toch moeilijk eisen dat ze voor elk van die markten een verschillend systeem op het etiket plaatsen’, aldus de CEO van Fevia.

Campagne

Door middel van een campagne die vandaag is gestart, hoopt de Block dat meer producenten kiezen voor de Nutri-Score. Volgens haar is dit namelijk het eenvoudigste en doeltreffendste middel om de consumenten helpen kiezen voor gezonde producten. Het ministerie van Volksgezondheid heeft verschillende middelen ontwikkeld om de Nutri-Score te presenteren aan het publiek. Er zijn onder andere twee televisiespotjes en een informatiefolder om de bekendheid te ondersteunen. Deze zijn te vinden op de website van het ministerie.

Nutri-Score systeem

Het Nutri-Scoresysteem bestaat uit een 5-kleurenschaal met 5 letters van A tot E. Deze geven aan of de voedingsmiddelen de voorkeur verdienen of de consumptie ervan beperkt moet worden. Uit een onderzoek in Franse supermarktketen Leclerc bleek dat de Nutri-Score er voor zorgt dat consumenten gezondere producten in hun winkelkarretje stoppen.

Nederland

In Nederland moet volgens het Nationaal Preventieakkoord in 2020 een nieuw, breed gedragen, voedselkeuzelogo zijn. Staatssecretaris Blokhuis gaf in februari aan dat hij voor het einde van dit jaar een keuze wil maken voor een nieuw voedselkeuzelogo.

Lees ook
Consumentenbond brengt Nutri-Score in de praktijk

Consumentenbond brengt Nutri-Score in de praktijk

De Consumentenbond publiceert vandaag een onderzoek naar de werking van Nutri-Score in de praktijk. Van zeventig ontbijtgranen berekende de bond de voedingswaarde door middel van het Nutri-Scoresysteem. Vooral ontbijtgranen voor kinderen blijken slecht te scoren. Op Het Plein in Den Haag staan ze uitgestald: de ontbijtgranen die de Consumentenbond...

Nestlé kiest voor Nutri-Score

Nestlé kiest voor Nutri-Score

Voedingsmiddelenconcern Nestlé zet nog dit jaar het voedselkeuzelogo Nutri-Score op alle voedselproducten die het in Europa op de markt brengt. Dat meldt de multinational vandaag in een persbericht. De uitrol van het in opdracht van de Franse regering ontwikkelde voedselkeuzelogo Nutri-Score zal beginnen in landen die de Nutri-Score...

Albert Heijn start met Nutri-Score

Albert Heijn start met Nutri-Score

Vanaf deze zomer vinden online klanten op alle huismerk-producten van Albert Heijn in de webwinkel ah.nl het Nutri-Score-logo. Albert Heijn wacht niet langer tot de overheid besluit over een voedselkeuzelogo maar gaat zelf aan de slag om de consument te helpen de gezonde keus te maken.