Voedingslabel Nutri-Score doorgevoerd in België

Nutriscore

Terwijl er in Nederland nog geen eenduidig voedselkeuzelogo is doorgevoerd, start in België een overheidscampagne voor de invoering van het Nutri-Scoresysteem. Deze campagne moet het label promoten bij de consumenten.

De Belgische minister van Volksgezondheid Maggie de Block voerde vorige zomer de Nutri-Score in, maar zojuist is er een Koninklijk Besluit gepubliceerd om het initiatief te ondersteunen. Het officiële advies vanuit het ministerie is voor producenten volledig vrijblijvend. Zij mogen zelf bepalen of ze het Nutri-Scorelabel omarmen of niet.

Fevia, de Belgische federatie van de voedingsindustrie, geeft aan dat de invoering vrijwillig moet blijven: ‘We kunnen van bedrijven die meertalige verpakkingen in verschillende landen commercialiseren toch moeilijk eisen dat ze voor elk van die markten een verschillend systeem op het etiket plaatsen’, aldus de CEO van Fevia.

Campagne

Door middel van een campagne die vandaag is gestart, hoopt de Block dat meer producenten kiezen voor de Nutri-Score. Volgens haar is dit namelijk het eenvoudigste en doeltreffendste middel om de consumenten helpen kiezen voor gezonde producten. Het ministerie van Volksgezondheid heeft verschillende middelen ontwikkeld om de Nutri-Score te presenteren aan het publiek. Er zijn onder andere twee televisiespotjes en een informatiefolder om de bekendheid te ondersteunen. Deze zijn te vinden op de website van het ministerie.

Nutri-Score systeem

Het Nutri-Scoresysteem bestaat uit een 5-kleurenschaal met 5 letters van A tot E. Deze geven aan of de voedingsmiddelen de voorkeur verdienen of de consumptie ervan beperkt moet worden. Uit een onderzoek in Franse supermarktketen Leclerc bleek dat de Nutri-Score er voor zorgt dat consumenten gezondere producten in hun winkelkarretje stoppen.

Nederland

In Nederland moet volgens het Nationaal Preventieakkoord in 2020 een nieuw, breed gedragen, voedselkeuzelogo zijn. Staatssecretaris Blokhuis gaf in februari aan dat hij voor het einde van dit jaar een keuze wil maken voor een nieuw voedselkeuzelogo.

Lees ook
Nutri-Score op producten van Nestlé en Ahold Delhaize

Nutri-Score op producten van Nestlé en Ahold Delhaize

Voedingsconcern Nestlé voert straks op 7.500 producten (waaronder pizza en chocolade) de Nutri-Score. Ook op de KitKat en Maggiblokjes dus, schrijft het Algemeen Dagblad. Nestlé voegt zich daarmee in de groeiende groep consumentenorganisaties en bedrijven die Nutri-Score graag als uniform voedselkeuzelogo zien binnen de...

EU-breed voedselkeuzelogo niet verplicht

EU-breed voedselkeuzelogo niet verplicht

In de farm-to-fork strategie van de Europese Commissie zit geen verplicht voedselkeuzelogo. Dat maakte voedselveiligheidscommissaris Stella Kyriakides afgelopen maandag bekend aan het Europese Parlement, zo schrijft Euractiv.

Albert Heijn test Nutri-Score online

Albert Heijn test Nutri-Score online

Dat meldt Albert Heijn vandaag in een persbericht. De supermarktformule start vandaag een proef waarbij het logo op circa 2.000 producten op de website wordt afgebeeld.