‘Voedingsmiddelenindustrie kwetsbaar voor hoge energieprijzen’

31 maart 2022 Redactie Food

De stijgende gas- en elektriciteitsprijzen kosten het Nederlandse bedrijfsleven in 2022 naar schatting 22 miljard euro, schrijft ABN AMBO in haar sectorprognoses voor 2022. De voedingsmiddelenindustrie is volgens de bank één van de meest kwetsbare sectoren voor hoge energieprijzen.

De aanname van ABN AMBO is gedaan op basis van gesprekken met brancheverenigingen en grootverbruikers. ABN AMRO schat in dat de energietarieven dit jaar ruim vijf keer zo hoog zullen zijn als in 2019. Ook verwacht de bank dat de tarieven door de oorlog in Oekraïne nog minstens tot het voorjaar van 2023 hoog blijven.

Dunne marges

Vooral de glastuinbouw, chemie, bouwmaterialen- en voedingsmiddelenindustrie hebben te maken met hogere kosten, doordat in deze sectoren veel gas en elektriciteit nodig is. Wat veel bedrijven extra gevoelig maakt, zijn de dunne marges. Een vervijfvoudiging van de energiekosten kan tot rode cijfers leiden, omdat het vaak lastig is voor bedrijven om hogere kosten volledig door te berekenen. Ook voor de voedingsmiddelenindustrie is het lastig de hogere kosten vergoed te krijgen. Hierover wordt stevig met supermarkten onderhandeld.

Consumentenvertrouwen

Zodra de hogere prijzen de winkelschappen bereiken, merkt de consument dit in zijn portemonnee, benadrukt ABN AMRO. “Door de hogere energiekosten stijgt de inflatie verder. Dit gaat ten koste van het consumentenvertrouwen en de koopkracht, waardoor sectoren als de horeca en retail zich minder snel herstellen dan verwacht”, zegt Franka Rolvink Couzy Hoofd Sector Research van ABN AMRO. “De oorlog, de hogere gasprijzen en de inflatie hebben tot gevolg dat veel sectoren margedruk ervaren. Desondanks verwachten we dat de economie dit jaar met 3,1 procent zal groeien, omdat de vraag redelijk sterk is en eindafnemers nu nog bereid zijn om hogere prijzen te betalen. Tegelijkertijd zien we dat de consument juist zijn opwachting maakt bij sectoren die lange tijd gesloten zijn geweest. Zo zal de horeca eerst profiteren van deze inhaalvraag, maar we verwachten in de tweede helft van dit jaar minder restaurant- en cafébezoeken.”

Bron: ABN AMRO

Altijd op de hoogte blijven?