Voedselbanken laten zich de kaas niet van het brood eten door Too Good To Go

voedselbank

Foto: 'Voedselbankpakket', Voedselbanken Nederland

'De voedselbank is de dupe van ‘Too Good To Go’, schrijft Eva Witteman in een ingezonden brief in De Volkskrant. Net op de dag dat Voedselbanken Nederland aandacht vraagt voor 'de Week van de Voedselbanken'. Hoe zit dat?

De Week van de Voedselbanken blijkt een slimme aandachtstrekker te zijn. "We hebben het zelf bedacht", zegt Pien de Ruig, woordvoerder van Voedselbanken Nederland desgevraagd. "Als vrijwilligersorganisatie moeten we creatief zijn en zo'n week, met zowel Wereldarmoededag als Wereldvoedseldag is een prachtige aanleiding."

'Schaamte en trots'

De Voedselbanken, vorige week nog geëindigd op de achtste plaats van de Duurzame Top-100, brachten vandaag de resultaten van een enquête onder hun gebruikers naar buiten. Schaamte en trots worden nog steeds vaak genoemd als reden om niet naar de Voedselbank te gaan. Ook onbekendheid met de aanmeldingsprocedure en wat men kan verwachten wordt genoemd. Verreweg de meeste klanten van de Voedselbanken zijn er door schulden terecht gekomen, gevolgd door ziekte en baanverlies, blijkt uit de enquêteresultaten.

De afgelopen jaren hebben de Voedselbanken in Nederland, een 100% vrijwilligersorganisatie die bestaat uit 170 zelfstandige stichtingen, een indrukwekkend veranderprogramma doorgemaakt. Om meer vers voedsel te kunnen verwerken, richtten ze koel- en vriesmogelijkheden in. Steeds meer voedselbanken transformeren zich van krattenvullers tot 'winkels', met schappen, koel- en vrieskasten. Om laaggeletterden en anderstaligen te bereiken, is sinds kort de website 'hoe werkt de voedselbank' beschikbaar. Nadat de normen voor het recht op hulp van de Voedselbank werden verlaagd, gingen de Voedselbanken zelfs actief nieuwe klanten werven. Inmiddels helpen 11.700 vrijwilligers zo'n 140.000 klanten en redden de Voedselbanken al voor €74 miljoen voedsel van de vuilnisbak.

'Too Good To Go'

En dan ben je zo goed bezig, en dan komt er ineens een hippe nieuwkomer je het brood uit de mond stoten. Eva Witteman beschrijft in een ingezonden lezersbrief in De Volkskrant de 'uitstekende ontwikkelingen' van vlees- en vliegschaamte, klimaatacties en anti-voedselverspillingsinitiatieven. Lidl, die voedingsmiddelen 'op de datum' verkoopt voor 25 cent. Albert Heijn en Jumbo die samenwerken met Too Good To Go, waarbij klanten "voor een schamel bedrag een magic box kopen: een zak met bijna-verlopen eten." Makkelijk, goedkoop, hip én het draagt bij aan een betere wereld.

Toch zitten daar haken en ogen aan, schrijft Witteman. "Behalve dat supermarkten nu juist minder doen aan de overmatige productie, kampen voedselbanken met steeds minder eten om uit te delen. In mijn tijd als vrijwilliger bij de Voedselbank heb ik de kratten leger en leger zien worden, dusdanig dat we ze nauwelijks uit durfden te delen. Er zijn dagen geweest waarin een krat die klanten één keer per week ontvangen, nauwelijks meer bevatte dan een pak pasta of rijst, een brood, een kruidenmix en een tros tomaten."

Rijdt Too Good To Go de Voedselbanken echt zo in de wielen? Volgens Pien de Ruig is het "een kwestie van organisatie". De Voedselbanken mogen al sinds jaar en dag iedere dag van de week het voedsel dat 'op de datum' is, komen ophalen bij de landelijke retailers. Die afspraak staat gewoon en daar zijn de voedselbanken ook voor geëquipeerd. Maar het is lang niet voor ieder van de 170 voedselbanken mogelijk om dagelijks de benodigde vrijwilligerscapaciteit te organiseren, of de kosten van de busjes op te brengen.

Er zijn genoeg voedselbanken die dagelijks een rondje bij de supers maken. Die halen inmiddels soms per dag meer op dan vroeger in één week. Maar er zijn ook voedselbanken, in regio's waar minder supermarkten zijn, die moeite hebben dat georganiseerd te krijgen. En als dan zo'n lokale supermarkt wel dagelijks voedsel overheeft, kan een deal met Too Good To Go juist een prima oplossing tegen voedselverspilling zijn. Voor de voedselbanken helpt een andere oplossing beter: meer vrijwilligers!

Bron: Foodlog, 14/10/2019

Lees ook
Kan groente in de winkel en op je bord nog verser?

Kan groente in de winkel en op je bord nog verser?

Die vraag proberen Hessing Supervers en Brightlands Campus Greenport Venlo met ‘ja’ te beantwoorden in een nieuwe samenwerking, waarin ze met innovatieve oplossingen verse groente langer houdbaar willen maken.

Gezonde olie uit afgekeurde avocado's

Gezonde olie uit afgekeurde avocado's

De Nederlandse startup Soilmates komt op de markt met Healthy Oil, een olie gemaakt van afgekeurde avocado’s.

Campagne tegen zuivelverspilling

Campagne tegen zuivelverspilling

Met de publiekscampagne 'Kijk, ruik, proef en vouw' vraagt Zuivelpak aandacht voor de houdbaarheid van zuivel, in de hoop voedselverspilling tegen te gaan.