Campagne Wakker Dier tegen Hema

3 november 2006

AMSTERDAM - Stichting Wakker Dier begint vandaag met een twee weken durende campagne tegen de Hema. Volgens de stichting gebruikt het bedrijf in haar rookworst varkensvlees van onverdoofd gecastreerde biggen.

De organisatie gaat de Hema hierop aanspreken door met mobiele billboards van 20 vierkante meter achter vrachtwagens van het bedrijf aan te rijden. De actie tegen de Hema-rookworst is het speerpunt van Wakker Dier in een meerjarencampagne tegen onverdoofde castratie.

Een woordvoerster van de Hema zegt het jammer te vinden dat de Hema-worst gebruikt wordt als boosdoener. ‘Nog niet eens een procent van al het varkensvlees op de Nederlandse markt komt bij ons. Druk op ons uitoefenen heeft geen zin en is ook niet terecht.'

Volgens Wakker Dier-woordvoerder Sjoerd van de Wouw is Hema niet zo maar gekozen als doelwit. ‘Het is een van de bekendste bedrijven in ons land. Hun rookworst gaat per jaar zo’n tien miljoen keer over de toonbank. Dat is nogal wat. Bovendien verklaart Hema dat het maatschappelijk verantwoord ondernemen en dierenwelzijn hoog op de agenda heeft staan. Nou, dat blijkt tegen te vallen in de praktijk.’

Hema verklaart op haar beurt dat het wel met haar vleesleveranciers spreekt over alternatieven voor het onverdoofd castreren. ‘Als er een nieuwe standaard komt, gaan wij daar absoluut in mee, maar alleen kunnen we niets uitrichten.’

Lees ook:
LTO wil biggencastratie afschaffen (18 oktober 2006)

Altijd op de hoogte blijven?