Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

knackebrod-pixabay

Producten met witte bloem erin op de verpakking ‘volkoren’ noemen, is misleidend. Dat oordeelde de Reclame Code Commissie vorige week. Onder meer Albert Heijn, Bolletje en Jumbo zouden hun klanten op deze manier misleiden.

De betreffende fabrikanten handelen in strijd met de Europese Verordening waarin is bepaald dat voedselinformatie niet misleidend mag zijn, oordeelt de RCC. De Commissie deed die uitspraak naar aanleiding van een reeks klachten die werden ingediend door Foodwatch. De waakhond begon tien klachtenprocedures over onder meer croutons van Albert Heijn, Bolletje boerenbeschuit donker volkoren, Jumbo volkoren biscuits en Superunie volkoren noodles en biscuits. Naast volkorenmeel gebruikten de fabrikanten ook – of zelfs grotendeels – witte bloem in deze producten.

Richtlijn voor volkoren

Sinds 2018 staat in het Warenwetbesluit Meel en brood dat bakkers bij brood en meel de term ’volkoren’ alleen mogen gebruiken als het van 100% volkorenmeel is gemaakt. Voor andere bakkerijproducten dan brood is de term ‘volkoren’ niet vastgelegd in de wet. Wordt bij andere producten dan brood niet alleen volkorenmeel gebruikt, dan mag je ‘volkoren’ in de naam gebruiken mits je het vervangende of aanvullende ingrediënt van het volkorenmeel ook vermeldt met de zogenaamde warenwettelijke benaming (op het etiket of voor producten die niet geëtiketteerd zijn op het schapkaartje). Oftewel als een deel van het meelbestanddeel uit een andere meelsoort dan volkorenmeel bestaat dan kan de benaming van het product niet alleen ‘volkorenkoekje’ zijn. In de naam of in de buurt van de benaming moet dan vermeld worden dat het product ook bloem bevat. Om te zorgen dat consumenten niet misleid worden, moeten producenten opletten hoe het product op de voorkant genoemd wordt, en mogen ze niet de indruk wekken dat het product volledig uit volkorenmeel bestaat als dat niet het geval is. Als volkoren en bloem genoemd worden in of bij de benaming moet zowel de hoeveelheid volkorenmeel als de hoeveelheid bloem (KWID) vermeld worden in de ingrediëntendeclaratie of bij de benaming van het product. Uiteraard kan ook op de voorkant van het product het percentage volkorenmeel genoemd worden.

Het is dus niet zo dat het volkoren genoemd mag worden als het product ten minste 50% volkorenmeel bevat. Dat was eerder wel een richtlijn van de NVWA, maar deze is in 2017 losgelaten. De bakkerijsector is er wel voorstander van om deze 50% grens aan te houden vanwege de verwachting van de consument en de positieve effecten voor de volksgezondheid.

Consumenten eten te weinig echte volkorenproducten. Uit de meest recente voedselconsumptiepeiling van het RIVM blijkt dat we in Nederland gemiddeld 20 gram vezels per dag eten. Het Voedingscentrum adviseert per dag 30 tot 40 gram voedingsvezels te eten.

Lees ook
Nieuw Warenwetbesluit Meel en brood

Nieuw Warenwetbesluit Meel en brood

Op 1 juli 2020 treedt het nieuwe Warenwetbesluit Meel en brood in werking. De wet kwam tot stand op initiatief van de NVB, NBOV en Nebafa om consumenten meer duidelijkheid over broodsoorten te geven. De nieuwe regels hebben een overgangstermijn van twee jaar. Dat betekent dat bakkers tot uiterlijk 1 juli 2022 de tijd hebben om aan deze verplichting...

De Kleine Keuken reageert op Gouden Windei

De Kleine Keuken reageert op Gouden Windei

De jaarlijkse Foodwatch-‘prijs’ voor meest misleidende product ging naar De Kleine Keuken, voor hun chocopasta voor baby’s. Het bedrijf reageert via een persbericht op de aantijging. De chocopasta is niet misleidend, beweert de producent, want het is een veel minder ongezond alternatief voor reguliere chocoladepasta. De Kleine Keuken...

Chocopasta voor baby’s wint Gouden Windei 2019

Chocopasta voor baby’s wint Gouden Windei 2019

Ook dit jaar maakte Foodwatch weer een aantal partijen ongelukkig met Gouden Windei-verkiezing voor het meest misleidende product. Dit jaar werd chocopasta voor baby’s van De Kleine Keuken door het publiek als meest misleidend ervaren. ‘Vanaf 8 maanden’ staat er groot op de pot biologische chocopasta van De Kleine Keuken. De talloze...