Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

knackebrod-pixabay

Producten met witte bloem erin op de verpakking ‘volkoren’ noemen, is misleidend. Dat oordeelde de Reclame Code Commissie vorige week. Onder meer Albert Heijn, Bolletje en Jumbo zouden hun klanten op deze manier misleiden.

De betreffende fabrikanten handelen in strijd met de Europese Verordening waarin is bepaald dat voedselinformatie niet misleidend mag zijn, oordeelt de RCC. De Commissie deed die uitspraak naar aanleiding van een reeks klachten die werden ingediend door Foodwatch. De waakhond begon tien klachtenprocedures over onder meer croutons van Albert Heijn, Bolletje boerenbeschuit donker volkoren, Jumbo volkoren biscuits en Superunie volkoren noodles en biscuits. Naast volkorenmeel gebruikten de fabrikanten ook – of zelfs grotendeels – witte bloem in deze producten.

Richtlijn voor volkoren

Sinds 2018 staat in het Warenwetbesluit Meel en brood dat bakkers bij brood en meel de term ’volkoren’ alleen mogen gebruiken als het van 100% volkorenmeel is gemaakt. Voor andere bakkerijproducten dan brood is de term ‘volkoren’ niet vastgelegd in de wet. Wordt bij andere producten dan brood niet alleen volkorenmeel gebruikt, dan mag je ‘volkoren’ in de naam gebruiken mits je het vervangende of aanvullende ingrediënt van het volkorenmeel ook vermeldt met de zogenaamde warenwettelijke benaming (op het etiket of voor producten die niet geëtiketteerd zijn op het schapkaartje). Oftewel als een deel van het meelbestanddeel uit een andere meelsoort dan volkorenmeel bestaat dan kan de benaming van het product niet alleen ‘volkorenkoekje’ zijn. In de naam of in de buurt van de benaming moet dan vermeld worden dat het product ook bloem bevat. Om te zorgen dat consumenten niet misleid worden, moeten producenten opletten hoe het product op de voorkant genoemd wordt, en mogen ze niet de indruk wekken dat het product volledig uit volkorenmeel bestaat als dat niet het geval is. Als volkoren en bloem genoemd worden in of bij de benaming moet zowel de hoeveelheid volkorenmeel als de hoeveelheid bloem (KWID) vermeld worden in de ingrediëntendeclaratie of bij de benaming van het product. Uiteraard kan ook op de voorkant van het product het percentage volkorenmeel genoemd worden.

Het is dus niet zo dat het volkoren genoemd mag worden als het product ten minste 50% volkorenmeel bevat. Dat was eerder wel een richtlijn van de NVWA, maar deze is in 2017 losgelaten. De bakkerijsector is er wel voorstander van om deze 50% grens aan te houden vanwege de verwachting van de consument en de positieve effecten voor de volksgezondheid.

Consumenten eten te weinig echte volkorenproducten. Uit de meest recente voedselconsumptiepeiling van het RIVM blijkt dat we in Nederland gemiddeld 20 gram vezels per dag eten. Het Voedingscentrum adviseert per dag 30 tot 40 gram voedingsvezels te eten.

Lees ook
Gebrek aan transparantie bij Wageningen University wordt hersteld

Gebrek aan transparantie bij Wageningen University wordt hersteld

Begin november publiceerde Foodwatch een onderzoeksrapport waarin staat vermeld dat bijna de helft van de 24 bijzonder hoogleraren voeding van Wageningen University & Research (WUR) niet transparant zijn over hun nevenwerkzaamheden. De WUR erkent de constatering van Foodwatch en past de tekortkomingen aan.

Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een advertentie van Nepluvi, de vereniging van Nederlandse pluimveebedrijven. Het gaat om een advertentie in weekblad Privé, deel van de ‘Kip in Nederland’ campagne. Nepluvi heeft nog geen reactie gegeven.

College van Beroep acht reclame Douglas misleidend

College van Beroep acht reclame Douglas misleidend

In een reclame van een anti-veroudering product van Dougles verchijnt de tekst ‘Suiker veroorzaakt rimpels’ in beeld. De Cosun Beet Company diende een klacht in bij de Stichting Reclame Code. De stichting acht de reclame misleidend omdat er geen causaal verband is aangetoond tussen de consumptie van kristalsuiker en het ontstaan van rimpels.