Voor het eerst in 10 jaar groei broodconsumptie

broodconsumptie 2019

Voor het eerst in tien jaar tijd laat de broodconsumptie een voorzichtige groei zien. De cijfers over het jaar 2019 laten een voorzichtige groei in het broodvolume van 1,5 procent zien. Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) is verheugd: “Dit is goed nieuws voor de sector. En een mooie waardering voor de imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal’.

Na maar liefst 10 jaar van dalende broodconsumptiecijfers, is in 2019 voor het eerst een lichte stijging te zien. Frank Janssen, marketing manager bij NBC: “In 2018, het eerste jaar van de EU broodcampagne, zagen we al dat de daling van het broodvolume werd gereduceerd tot 0,9%. We zijn blij dat de positieve trend doorzet en dat afgelopen jaar (2019) een stijging van het volume is gerealiseerd. We verwachten dat deze trend zich in 2020 verder voortzet. Aan de inzet van onze campagne ‘Brood uit Europa. Goed Verhaal’ zal het niet liggen.”

Frank Janssen verklaart: “Voor de stijging van het broodvolume zien wij meerdere oorzaken. Natuurlijk is de broodcampagne hierin belangrijk, maar ook de toenemende belangstelling voor volkoren en de link van voeding met gezondheid geeft brood een nieuwe boost.”

Campagne Brood. Goed verhaal

Bijgaande ‘Impact Report 2019’ geeft de resultaten weer van jaar 2 van de imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal’, die in zowel Nederland als België plaatsvindt, onder coördinatie van NBC. Met een spot op TV en radio, video’s op Facebook en Instagram, met maar liefst 700 proeverijen in supermarkten en winkelcentra, samplingacties tijdens evenementen en met wetenschappelijke congressen voor foodprofessionals hebben we een miljoenenbereik gerealiseerd.

Ook in 2020 gaat het NBC onverminderd door met alle inspanningen om al het goede van brood onder de aandacht te brengen bij consumenten en foodprofessionals. Vanaf 23 maart (week 13) is de inmiddels bekende ‘Ode aan brood’ weer te zien op TV en gaan ook alle activiteiten op de winkelvloer en online groots van start. Blijf op de hoogte van alle activiteiten en ontvang alle campagne materialen, via de NBC nieuwsbrief.

Samen met alle sectorpartijen in Nederland en België is besloten om het succes voort te zetten. De huidige imagocampagne loopt aan het einde van dit jaar af. NBC werkt aan een nieuwe aanvraag voor broodpromotie in Nederland en België voor de jaren 2021 t/m 2023. "De sector ziet het succes van de huidige campagne en is enthousiast over wat we doen en steunt ons. We horen in oktober of de Europese Commissie de aanvraag goedkeurt. Los van de beslissing laten we dit jaar brood zien in zijn volle glorie."

Lees ook
Nieuw Warenwetbesluit Meel en brood

Nieuw Warenwetbesluit Meel en brood

Op 1 juli 2020 treedt het nieuwe Warenwetbesluit Meel en brood in werking. De wet kwam tot stand op initiatief van de NVB, NBOV en Nebafa om consumenten meer duidelijkheid over broodsoorten te geven. De nieuwe regels hebben een overgangstermijn van twee jaar. Dat betekent dat bakkers tot uiterlijk 1 juli 2022 de tijd hebben om aan deze verplichting...

Belgisch brood bakken op Mars

Belgisch brood bakken op Mars

Zullen de eerste mensen die op Mars brood bakken en eten dat doen dankzij een Belgische doorbraak? Dat is de uitdaging voor het SpaceBakery-project , een uniek consortium dat uit zeven Belgische organisaties bestaat en door de bakkerij-, banket- en chocoladedeskundigengroep Puratos geleid wordt. Inmiddels is er een budget van meer dan 6,3 miljoen euro...

Brood met quinoa en zeewier bij Bakker van Vessem

Brood met quinoa en zeewier bij Bakker van Vessem

Bakker Jos Huijbregts van Bakker van Vessem deed tijdens een reis door de provincie Zeeland inspiratie op voor een nieuw brood. Hiervoor gebruikt hij uitsluitend lokale producten, namelijk tarwe, quinoa en zeewier, en een klein beetje zout.