Voor het eerst in 10 jaar groei broodconsumptie

broodconsumptie 2019

Voor het eerst in tien jaar tijd laat de broodconsumptie een voorzichtige groei zien. De cijfers over het jaar 2019 laten een voorzichtige groei in het broodvolume van 1,5 procent zien. Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) is verheugd: “Dit is goed nieuws voor de sector. En een mooie waardering voor de imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal’.

Na maar liefst 10 jaar van dalende broodconsumptiecijfers, is in 2019 voor het eerst een lichte stijging te zien. Frank Janssen, marketing manager bij NBC: “In 2018, het eerste jaar van de EU broodcampagne, zagen we al dat de daling van het broodvolume werd gereduceerd tot 0,9%. We zijn blij dat de positieve trend doorzet en dat afgelopen jaar (2019) een stijging van het volume is gerealiseerd. We verwachten dat deze trend zich in 2020 verder voortzet. Aan de inzet van onze campagne ‘Brood uit Europa. Goed Verhaal’ zal het niet liggen.”

Frank Janssen verklaart: “Voor de stijging van het broodvolume zien wij meerdere oorzaken. Natuurlijk is de broodcampagne hierin belangrijk, maar ook de toenemende belangstelling voor volkoren en de link van voeding met gezondheid geeft brood een nieuwe boost.”

Campagne Brood. Goed verhaal

Bijgaande ‘Impact Report 2019’ geeft de resultaten weer van jaar 2 van de imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal’, die in zowel Nederland als België plaatsvindt, onder coördinatie van NBC. Met een spot op TV en radio, video’s op Facebook en Instagram, met maar liefst 700 proeverijen in supermarkten en winkelcentra, samplingacties tijdens evenementen en met wetenschappelijke congressen voor foodprofessionals hebben we een miljoenenbereik gerealiseerd.

Ook in 2020 gaat het NBC onverminderd door met alle inspanningen om al het goede van brood onder de aandacht te brengen bij consumenten en foodprofessionals. Vanaf 23 maart (week 13) is de inmiddels bekende ‘Ode aan brood’ weer te zien op TV en gaan ook alle activiteiten op de winkelvloer en online groots van start. Blijf op de hoogte van alle activiteiten en ontvang alle campagne materialen, via de NBC nieuwsbrief.

Samen met alle sectorpartijen in Nederland en België is besloten om het succes voort te zetten. De huidige imagocampagne loopt aan het einde van dit jaar af. NBC werkt aan een nieuwe aanvraag voor broodpromotie in Nederland en België voor de jaren 2021 t/m 2023. "De sector ziet het succes van de huidige campagne en is enthousiast over wat we doen en steunt ons. We horen in oktober of de Europese Commissie de aanvraag goedkeurt. Los van de beslissing laten we dit jaar brood zien in zijn volle glorie."

Lees ook
Puratos ontwikkelt buitenaards brood

Puratos ontwikkelt buitenaards brood

In de toekomst woont er mogelijk een mensenkolonie op de planeet Mars. Die mensen moeten natuurlijk eten. Puratos, de leverancier van bakkerijingrediënten kijkt met een aantal partners naar de mogelijkheden om brood te maken op die planeet. In het laboratorium van Puratos staan speciale containers waarin onderzoekers proberen om graan te kweken....

Gevaarlijke hoeveelheden morfine in Franse maanzaadbroodjes

Gevaarlijke hoeveelheden morfine in Franse maanzaadbroodjes

Wie de verhalen over maanzaadbroodjes en drugstests kent, weet dat de betreffende zaadjes inderdaad sporen van opiaten kunnen bevatten. Meestal gaat het om verwaarloosbare hoeveelheden. Maar niet in Frankrijk. Franse gezondheidsautoriteiten onderzoeken de aanwezigheid van morfine en codeïne in maanzaadstokbrood en kant-en-klare sandwiches met...

Brood. Goed verhaal

Brood. Goed verhaal

[object type="youtube" id="VRVKwtaohjA"] Bijna een jaar geleden startte NBC, in samenwerking met de gehele Nederlandse en Belgische broodsector, de broodcampagne “Bread from Europe – A Great Story” – Brood uit Europa. Goed verhaal! Een uitgebreide 3-jarige Europese campagne bedoeld om het Nederlandse publiek het gezonde van...