Voor het eerst in 10 jaar groei broodconsumptie

broodconsumptie 2019

Voor het eerst in tien jaar tijd laat de broodconsumptie een voorzichtige groei zien. De cijfers over het jaar 2019 laten een voorzichtige groei in het broodvolume van 1,5 procent zien. Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) is verheugd: “Dit is goed nieuws voor de sector. En een mooie waardering voor de imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal’.

Na maar liefst 10 jaar van dalende broodconsumptiecijfers, is in 2019 voor het eerst een lichte stijging te zien. Frank Janssen, marketing manager bij NBC: “In 2018, het eerste jaar van de EU broodcampagne, zagen we al dat de daling van het broodvolume werd gereduceerd tot 0,9%. We zijn blij dat de positieve trend doorzet en dat afgelopen jaar (2019) een stijging van het volume is gerealiseerd. We verwachten dat deze trend zich in 2020 verder voortzet. Aan de inzet van onze campagne ‘Brood uit Europa. Goed Verhaal’ zal het niet liggen.”

Frank Janssen verklaart: “Voor de stijging van het broodvolume zien wij meerdere oorzaken. Natuurlijk is de broodcampagne hierin belangrijk, maar ook de toenemende belangstelling voor volkoren en de link van voeding met gezondheid geeft brood een nieuwe boost.”

Campagne Brood. Goed verhaal

Bijgaande ‘Impact Report 2019’ geeft de resultaten weer van jaar 2 van de imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal’, die in zowel Nederland als België plaatsvindt, onder coördinatie van NBC. Met een spot op TV en radio, video’s op Facebook en Instagram, met maar liefst 700 proeverijen in supermarkten en winkelcentra, samplingacties tijdens evenementen en met wetenschappelijke congressen voor foodprofessionals hebben we een miljoenenbereik gerealiseerd.

Ook in 2020 gaat het NBC onverminderd door met alle inspanningen om al het goede van brood onder de aandacht te brengen bij consumenten en foodprofessionals. Vanaf 23 maart (week 13) is de inmiddels bekende ‘Ode aan brood’ weer te zien op TV en gaan ook alle activiteiten op de winkelvloer en online groots van start. Blijf op de hoogte van alle activiteiten en ontvang alle campagne materialen, via de NBC nieuwsbrief.

Samen met alle sectorpartijen in Nederland en België is besloten om het succes voort te zetten. De huidige imagocampagne loopt aan het einde van dit jaar af. NBC werkt aan een nieuwe aanvraag voor broodpromotie in Nederland en België voor de jaren 2021 t/m 2023. "De sector ziet het succes van de huidige campagne en is enthousiast over wat we doen en steunt ons. We horen in oktober of de Europese Commissie de aanvraag goedkeurt. Los van de beslissing laten we dit jaar brood zien in zijn volle glorie."

Lees ook
Seamore en BBROOD presenteren zeewierbrood

Seamore en BBROOD presenteren zeewierbrood

Zeewier heeft veel voordelen. Zo is het duurzaam en zit vol eiwit. Sinds 2015 maakt Willem Sodderland met Seamore alledaags eten van zeewier. De zeewieralternatieven voor pasta en bacon, worden inmiddels in acht landen. Recent lanceerde het bedrijf zeewierwraps. Carel Callenbach, hoofd productontwikkeling bij Seamore, had wat deeg over en besloot daar...

Start driejarige imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal.’

Start driejarige imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal.’

In maart gaat de driejarige imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal.’ van start in Nederland en België. De brede communicatiecampagne is het resultaat van een unieke samenwerking tussen de Nederlandse en Belgische bakkerijbranche en heeft als doel om het volume van de broodconsumptie te stabiliseren. De campagne wordt gefinancierd met steun van de Europese...

NVWA wijzigt aanduiding volkoren bakkersproducten

NVWA wijzigt aanduiding volkoren bakkersproducten

In samenspraak met de betrokken (bakkerij)branches heeft de NVWA de regels voor de aanduiding van volkoren op de verpakkingen van bakkersproducten anders dan brood gewijzigd. Dat meldt het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). Voor brood zijn de regels vastgelegd in het Warenwetbesluit Meel en brood. Hierin staat dat meel en brood alleen het etiket 'volkoren'...