Vooruit naar vroeger met fris in glas bij SPAR

Spar_glazen flessen

Foto: Spar

Internationale supermarktketen SPAR verkoopt in Oostenrijk zijn 5 populairste huismerk dranken in herbruikbare glazen flessen van 1 liter. SPAR ziet deze verandering als een logische stap naar een meer circulaire economie.

Bruisend mineraalwater, appelsap, sinaasappelsap, cola en kruidenfrisdrank komen nu in milieuvriendelijke, herbruikbare verpakkingen van glas. Voor de cola en de kruidendrank geldt dat zij alleen verkrijgbaar zijn in de 1 liter glazen variant. Klanten betalen voor de glazen flessen €0,29 statiegeld per stuk. Alle dranken komen in dezelfde standaardfles en kunnen worden gecombineerd in een bijpassend kratje.

Eerder dit jaar maakte SPAR de stap naar glazen flessen voor hun biologische boerderijmelk. De grote populariteit hiervan zette de supermarktketen aan om ook andere dranken in fles aan te bieden. “SPAR Oostenrijk biedt het grootste assortiment herbruikbare flessen aan onder de grote retailers”, aldus Managing Director van Greenpeace, Alexander Egit. “Volgens recente onderzoeken willen Oostenrijkers een breder scala aan statiegeldflessen.”

Glazen flessen lijken een ding van vroeger. Zij maakten in de jaren ’90 plaats voor lichtere PET-flessen en drankkartons. Het toenemende milieubewustzijn van deze tijd wakkert de vraag naar duurzame, herbruikbare verpakkingsmaterialen weer aan. Uiteraard blijft water uit de kraan nóg duurzamer omdat er geen fles en geen vervoer voor nodig is.

Foodlog

Lees ook
WUR: Heffing op vlees die teruggaat naar veehouder kan veehouderij verduurzamen

WUR: Heffing op vlees die teruggaat naar veehouder kan veehouderij verduurzamen

Moet er een heffing komen op vlees? De vraag komt regelmatig voorbij in het nieuws. Volgens Wageningen University and Research kan een heffing op vleesproducten die de overheid doorgeeft aan de veehouder de duurzaamheid bevorderen.

EU lanceert gedragscode gezonde en duurzame voeding

EU lanceert gedragscode gezonde en duurzame voeding

De Europese Commissie (EC) en 65 belanghebbenden uit de sector ondertekenden begin juli de EU-gedragscode voor verantwoordelijke levensmiddelenbedrijven en marketingpraktijken. Het is de volgende stap in de “Van boer tot bord”-strategie.

Volop voedingsinititatieven in Duurzame Jonge 100

Volop voedingsinititatieven in Duurzame Jonge 100

De Duurzame Jonge 100 (DJ100) van 2021 is bekend gemaakt. Deze lijst zet 100 jonge ondernemers, young professionals en studenten in het zonnetje. De voedingsgerelateerde initiatieven zijn goed gerepresenteerd.