Vooruit naar vroeger met fris in glas bij SPAR

Spar_glazen flessen

Foto: Spar

Internationale supermarktketen SPAR verkoopt in Oostenrijk zijn 5 populairste huismerk dranken in herbruikbare glazen flessen van 1 liter. SPAR ziet deze verandering als een logische stap naar een meer circulaire economie.

Bruisend mineraalwater, appelsap, sinaasappelsap, cola en kruidenfrisdrank komen nu in milieuvriendelijke, herbruikbare verpakkingen van glas. Voor de cola en de kruidendrank geldt dat zij alleen verkrijgbaar zijn in de 1 liter glazen variant. Klanten betalen voor de glazen flessen €0,29 statiegeld per stuk. Alle dranken komen in dezelfde standaardfles en kunnen worden gecombineerd in een bijpassend kratje.

Eerder dit jaar maakte SPAR de stap naar glazen flessen voor hun biologische boerderijmelk. De grote populariteit hiervan zette de supermarktketen aan om ook andere dranken in fles aan te bieden. “SPAR Oostenrijk biedt het grootste assortiment herbruikbare flessen aan onder de grote retailers”, aldus Managing Director van Greenpeace, Alexander Egit. “Volgens recente onderzoeken willen Oostenrijkers een breder scala aan statiegeldflessen.”

Glazen flessen lijken een ding van vroeger. Zij maakten in de jaren ’90 plaats voor lichtere PET-flessen en drankkartons. Het toenemende milieubewustzijn van deze tijd wakkert de vraag naar duurzame, herbruikbare verpakkingsmaterialen weer aan. Uiteraard blijft water uit de kraan nóg duurzamer omdat er geen fles en geen vervoer voor nodig is.

Foodlog

Lees ook
HAK over duurzaamheid: ‘we willen het publieke debat aanzwengelen’

HAK over duurzaamheid: ‘we willen het publieke debat aanzwengelen’

Onlangs publiceerde groenteproducent HAK een Maatschappelijk Impact Rapport met behaalde resultaten en nieuwe duurzaamheidsdoelen. Daarmee wil het bedrijf zich profileren als groene onderneming en een maatschappelijk debat aanzwengelen. We spreken directeur Timo Hoogeboom over de ambities van HAK. HAK is misschien een van de weinige voedingsmiddelenbedrijven...

Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Deze week maakte Unilever een reeks nieuwe duurzaamheidsplannen en targets bekend. Het bedrijf belooft dat al hun producten in 2039 klimaatneutraal zullen zijn. In 2023 moet de toeleverketen volledig ontbossingsvrij zijn. Daarnaast wil Unilever in de komende tien jaar programma's voor water-rentmeesterschap invoeren op 100 locaties in gebieden met...

Europeanen onderschatten impact van hun eetpatroon

Europeanen onderschatten impact van hun eetpatroon

De meeste Europese consumenten denken dat hun eetpatroon weinig impact heeft op het milieu. Dat blijkt uit een enquête over duurzaam eten van de Europese consumentenorganisatie BEUC. Dat terwijl een groot deel van de consumenten wel zegt rekening te houden met de duurzaamheid van hun voedsel. BEUC onderzocht via een enquête de mening van...