Vooruit naar vroeger met fris in glas bij SPAR

Spar_glazen flessen

Foto: Spar

Internationale supermarktketen SPAR verkoopt in Oostenrijk zijn 5 populairste huismerk dranken in herbruikbare glazen flessen van 1 liter. SPAR ziet deze verandering als een logische stap naar een meer circulaire economie.

Bruisend mineraalwater, appelsap, sinaasappelsap, cola en kruidenfrisdrank komen nu in milieuvriendelijke, herbruikbare verpakkingen van glas. Voor de cola en de kruidendrank geldt dat zij alleen verkrijgbaar zijn in de 1 liter glazen variant. Klanten betalen voor de glazen flessen €0,29 statiegeld per stuk. Alle dranken komen in dezelfde standaardfles en kunnen worden gecombineerd in een bijpassend kratje.

Eerder dit jaar maakte SPAR de stap naar glazen flessen voor hun biologische boerderijmelk. De grote populariteit hiervan zette de supermarktketen aan om ook andere dranken in fles aan te bieden. “SPAR Oostenrijk biedt het grootste assortiment herbruikbare flessen aan onder de grote retailers”, aldus Managing Director van Greenpeace, Alexander Egit. “Volgens recente onderzoeken willen Oostenrijkers een breder scala aan statiegeldflessen.”

Glazen flessen lijken een ding van vroeger. Zij maakten in de jaren ’90 plaats voor lichtere PET-flessen en drankkartons. Het toenemende milieubewustzijn van deze tijd wakkert de vraag naar duurzame, herbruikbare verpakkingsmaterialen weer aan. Uiteraard blijft water uit de kraan nóg duurzamer omdat er geen fles en geen vervoer voor nodig is.

Foodlog

Lees ook
Europeaan onderschat eigen impact op milieu

Europeaan onderschat eigen impact op milieu

De meeste Europese consumenten denken dat hun eetpatroon weinig invloed heeft op het milieu. Een groot deel van hen zegt echter wel rekening te houden met de duurzaamheid van hun voedsel. Dat blijkt uit een enquête over duurzaam eten van de Europese consumentenorganisatie BEUC. BEUC onderzocht via een enquête de mening van Europese consumenten...

Upfield merken krijgen CO2-informatie op het etiket

Upfield merken krijgen CO2-informatie op het etiket

Verschillende merken van Upfield, zoals Flora, Becel en ProActiv krijgen eind 2021 informatie over de CO2-voetafdruk op het etiket. Het bedrijf denkt dat meer consumenten voor hun producten kiezen als ze meer informatie tot hun beschikking hebben. Upfield roept branchegenoten op om het initiatief te volgen.

LTO: ook consumenten moeten portemonnee trekken voor duurzaamheid

LTO: ook consumenten moeten portemonnee trekken voor duurzaamheid

De LTO liet de houding van consumenten ten aanzien van duurzaamheid onderzoeken. Hieruit blijkt dat een groot deel van de consumenten aangeeft duurzaam te willen consumeren. Een veel kleiner deel lijkt dit ook daadwerkelijk te doen. De LTO geeft aan dat verduurzamingsbeleid zich niet alleen op de agrarische sector moet richten.